کدام لنز برای من مناسب است؟ - لنز رنگی

کدام لنز برای من مناسب است؟

کدام لنز برای من مناسب است؟

در حال حاضر مدل های بسیار مختلفی از لنزهای تماسی وجود دارد. شما می توانید برای بهبود بینایی، تقویت بینایی و یا زیبایی از آن ها استفاده کنید. اگر اولین بار است که از لنزهای تماسی می خواهید استفاده کنید، احتمالا تنوع میان مدل ها شما را سر درگم خواهد کرد.

اما نگران نباشید ما به شما خواهیم گفت که چطور لنز مناسب خودتان را انتخاب و خریداری کنید.

انواع لنزهای تماسی

قبل از هر چیز لازم است که با انواع لنزهای تماسی چشم آشنا شوید.

1.لنزهای تماسی نرم

یکی از بزرگترین و پر استفاه ترین نوع لنزها، این گروه می باشند. لنزهای تماسی نرم با استفاده از مواد پلاستیکی  نرم و انعطاف پذیر ساخته شده اند. این ویژگی باعث شده است تا اکسیژن به راحتی وارد سطح چشم شود. این لنزها به راحتی با چشم تطبیق پیدا می کنند و در مقایسه با لنزهای سخت بسیار راحت هستند. لنزهای تماسی نرم خود شامل دو گروه لنزهای هایدروژل و سیلیکون هایدروژل هستند.

لنزهای هایدروژل

نام این لنزها برگرفته از همان ماده پلیمری استفاده شده در ساخت این لنزها است. هایدروژل ها ماده ای نازک و انعطاف پذیر است که دارای مقادیر آب در ساختار خود است. این ماده انطباق پذیری بالایی با چشم دارد.

این لنز چشم خواص زیر را دارد:

  • لنزهایی بسیار راحت هستند.
  • استفاده ی راحتی دارند.
  • سازگاری زیستی مناسبی با چشم انسان دارند.
  • مناسب برای افراد با چشمان حساس هستند.

برندهای زیادی را تولید کننده این نوع لنزهای نرم هستند. به عنوان مثال لنز مورنینگ کیو، لنز بونو، دهب و … همگی لنزهایی هایدروژلی هستند.

لنزهای سیلیکون هایدروژل

این لنزها علاوه بر هایدروژل، سیلیکون نیز در ساختار خود دارند. استفاده از این ماده خواص ویژه ای به لنز چشم داده است. ماده ی سیلیکون یک پلیمر ژل مانند با درجه انعطاف پذیری بسیار بالا است که آن را به یک ماده ی بسیار عالی برای چشم تبدیل کرده است.

لنزهای سیلیکون هایدروژل ویژگی های زیر را دارند:

  • اکسیژن رسانی بسیار بالاتر نسبت به لنزهای هایدروژل
  • قابل استفاده برای زمان های طولانی تر
  • راحتی در چشم

برندهایی که از این ماده برای ساخت لنزهای خود بهره می گیرند عبارتند از لنز ایراپتیکس از کمپانی آلکان، برند بوش اند لومب، لنز اکیووی از برندجانسون و … .

2.لنزهای توریک

لنزهای توریک لنزهایی هستند که برای اصلاح آستیگماتیسم چشم استفاده می شوند. نقصی که در انحنای چشم رخ می دهد و باعث تاری دید می شود، توسط این لنزها کاملا برطرف می شود. این ها می توانند برای آستیگمات همراه با نزدیک بینی و دور بینی نیز استفاده شوند.

شکل ظاهری لنزهای توریک با لنزهای تماسی نرم بسیار متفاوت است. لنزهای تماسی نرم کروی شکل هستند. به طوری که اگر از مقابل به آن ها نگاه کنید، به صورت یک کاسه دیده می شود. اما لنزهای توریک به شکل دنات هستند. این ظاهر متفاوت باعث ایجاد قدرت های متفاوت شکست نور در جهات افقی و عمودی می شود. بدین ترتیب دید شفافی برای فرد ایجاد می شود.

طراحی این لنزها پیچیده است. از آن جا که این لنزها در جهت خاصی باید در چشم قرار بگیرند تا انکسار نور به درستی انجام شود، نباید در چشم حرکت کنند. به همین دلیل سازندگان آن ها این لنز ها را ضخامت های متفاوت در قسمت بالا و پایین می سازند تا در چشم چرخش نداشته باشد.

اگر دچار آستیگمات هستید و دوست دارید به جای عینک از لنز چشم استفاده کنید، لنز توریک گزینه ی بسیار خوب و مناسبی برایتان خواهد بود.

3.لنزهای تماسی رنگی

قسمت جذاب لنزهای تماسی چشمی همین لنزهای رنگی هستند. رویایی داشتن چشم های رنگی با این ها به راحتی تحقق پیدا کرده اند. این لنزها در رنگ ها و مدل های مختلف زیر تولید می شوند.

لنزهای رنگی مات  

لنزهای رنگی مات لنزهایی غیر شفاف با رنگ بندی خاصی هستند که می تواند باعث تغییر رنگ طبیعی چشم شوند. این لنزها می تواند رنگ چشمهای تیره را به رنگ هایی روشن و بالعکس تغییر دهند. اگر دوست دارید چشمان روشن خود را تیره و یا چشمان تیره خود را به رنگ روشن درآورید، این لنزها بهترین گزینه هستند.

لنزهای رنگی افزایشی

این نوع از لنزهای رنگی تنها برای افراد با چشمان روشن مناسب است. همان طور که از نام این ها پیدا است، این لنزها برای افزایش و بهبود رنگ طبیعی چشم استفاده می شوند. افرادی که دارای چشمان روشن هستند با استفاده از این لنزها می توانند رنگ چشم خود را درخشان تر و خیره کننده تر جلوه دهند.

لنزهای رنگی پدیداری

این نوع از لنزهای تماسی گرچه دارای ته رنگ آبی و یا سبز هستند، اما باعث تغییر رنگ چشم نمی شوند. رنگ این لنزها تنها برای راحت تر پیدا کرئن آن ها در جالنزی و قرار دادن و برداشتن آن ها در چشم است.

لنزهای فانتزی

به غیر از این سه گروه از لنزهای تماسی رنگی، نمونه ی دیگری از لنزهای رنگی نیز به نام لنز فانتزی و لنز هالووین نیز تولید می شوند که بیشتر جنبه ی سرگرمی دارند. البته فراموش نکنید که این مدل ها نیز همچنان جز دسته بندی ابزار پزشکی قرار می گیرند و باید با تجویز اپتومتریست و تایید آن ها استفاده شوند.

لنزهای طبی رنگی

این نوع از لنزهای رنگی علاوه بر تغییر رنگ چشم در بهبود بینایی چشم نیز موثر می باشند. افرادی که در مشکلات انکساری نزدیک بینی و دور بینی دارند و دوست دارند تغییری نیز در رنگ چشمشان ایجاد کنند، باید از این نوع لنزها استفاده کنند.

  1. لنزهای تماسی سخت (نفوذ پذیر به گاز RGP)

این نوع از لنزها همانطور که از نامشان پیدا است سخت هستند و از لنزهای طبی نرم سفت تر می باشند. این لنزها بر خلاف لنزهای نرم از مواد حاوی آب ساخته نشده اند، به همین دلیل دارای در برابر تجمع رسوبات بسیار مقاوم هستند.

لنزهای RGP در مقایسه با لنزهای نرم خواص زیر را دارند:

  • لنزهای تنفس پذیر با قابلیت عبور اکسیژن بسیار بالا
  • مرطوب نگه داشتن چشم در طول روز
  • وضوح تصویر بالاتر
  • طول عمر بالا

این لنزها می توانند برای تمامی مشکلات انکساری چشم مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگمات و پیرچشمی استفاده شوند.

تقطه ی ضعف این لنزها در مقایسه با لنزهای طبی نرم این است که این لنزها به اندازه ی لنزهای تماسی نرم در چشم راحت نیستند. البته پس از چند روز استفاده و تطبیق با چشم حس راحتی بیشتری ایجاد خواهد کرد.

این لنزها برای کسانی که چشمان حساسی دارند و به دنبال شفافیت تصویر بالاتری هستند و یا این که در معرض عمل های جراحی چشم قرار گرفته اند مناسب می باشند. اما فراموش نکنید که حتما قبل از خرید این لنزها با چشم پزشک خود مشورت کنید.

  1. لنزهای تماسی چند کانونی

لنزهای تماسی کانونی با ایجاد چند کانونی در یک لنز باعث ایجاد دید واضح برای افراد با مشکلات پیرچشمی شده است. معمولا با گذشت زمان و افزایش سن (معمولا از 40 سالگی به بعد) افراد دچار پیرچشمی می شوند. یعنی دید نزدیک نسبتا خوبی دارند، اما در دید دور دچار مشکل هستند.

لنزهای چند کانونی در مدل های مختلفی نرم و سخت موجود هستند. اگر دچار پیرچشمی هستید و استفاده از لنز را به عینک ترجیح می دهید این لنزها برایتان مناسب خواهند بود.

البته بهتر است حتما با تجویز چشم پزشک از این لنز استفاده کنید. چشم پزشک به شما خواهد گفت که کدام نوع از لنز چند کانونی برایتان مناسب خواهد بود.

سخن آخر

5 نوع لنز چشم در این مقاله خدمت شما معرفی شد. به خاطر بسپرید که همه ی این مدل ها که خدمتتان معرفی شدند جز محصولات پزشکی محسوب می شوند و بهتر است با نسخه ی پزشک تهیه شود. برای این که بدانید کدام نوع از این لنزها برایتان مناسب باید هدفتان را از استفاده از لنز مشخص کنید. اگر به دنبال تغییر رنگ چشم هستید باید لنز رنگی بخرید و اگر برای بهبود بینایی به دنبال لنز هستید باید از لنزهای طبی خریداری کنید. لنزهای طبی نیز مدل های مختلفی دارند که بر اساس مشکل انکساری چشمتان فرق خواهد کرد.

برای خرید هر کدام از این نوع لنزها کافی است به فروشگاه ما که نمایندگی لنز طبی رنگی است مراجعه کنید.

اگر علاقه مند به نکات و دستورالعمل های استفاده از لنزهای تماسی هستیددیگر مقالات وب سایت را حتما مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank