3 ویژگی تاثیر گذار در راحتی لنزهای تماسی - لنز رنگی

3 ویژگی تاثیر گذار در راحتی لنزهای تماسی

3 ویژگی تاثیر گذار در راحتی لنزهای تماسی

معمولا کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، کمتر به ویژگی های فنی لنزهایشان اهمیت می دهند. اما همین ویژگی های فنی تاثیر چشمگیری در راحتی آن ها در چشم و همچنین شفافیت تصویر دارند. همین دو ویژگی را می توان جز ویژگی های بسیار با اهمیت برای استفاده کنندگان کنتاکت های تماسی برشمارد.

آشنایی با مشخصات فنی لنزهای تماسی به شما کمک می کند که راحت تر در مورد انتخاب و خرید لنزهای تماسیتان تصمیم گیری کنید. همچنین همین ویژگی ها تعیین کننده میزان راحتی لنزها در چشم می باشد.

مرطوب شوندگی لنز

مرطوب شوندگی لنز لولیتا به سهولت پخش شدن مایع بر روی سطح لنز اشاره دارد. لنزهای تماسی از لحاظ میزان مرطوب شوندگی با هم تفاوت دارند. این ویژگی نقش بسیار مهمی در راحتی لنز چشم دارد.

لنزهایی که از قابلیت مزطوب شوندگی بالایی برخوردار هستند، از جابه جایی لنز در چشم هنگام پلک زدن جلوگیری می کند. این ویژگی برای جلوگیری از تجمع رسوبات بر روی سطح کنتاکت ها نیز ضروری است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی های ساخت لنز، این عامل را در لنزهای تماسی بهبود داده اند، که باعث سازگاری بهتر و راحت تر آن ها با چشم انسان شده است. در واقع همین ویژگی باعث راحتی بیشتر لنزهای تماسی نسبت به مدل های یک یا دو دهه ی قبل شده است.

نفوذپذیری اکسیژن

نفوذپذیری اکسیژن نشان دهنده ی میزان اکسیژن عبوری از لنز است که به چشم انسان می رسد. تمامی قسمت های بدن شما از جمله چشمهایتان به اکسیژن نیاز دارند. بنابراین نفوذپذیری اکسیژن در لنزهای تماسی تاثیر بسیار مستقیمی بر راحتی آن ها در چشم دارند.

میزان نفوذپذیری لنز مارشال خود را با عددی که با واحد DK/t عنوان شده است، می توانید مشخص کنید. پارامتر D مخفف انتشار است و منظور آن سرعت حرکت اکسیژن در لنز است. K نشان دهنده ی حلالیت و میزان اکسیژن در لنزهای تماسی است. در نهایت پارامتر t معرف ضخامت آن است. هر چه لنزهای تماسی ضخیم تر باشد، میزان اکسیژن کمتری را از خود عبور می دهد. هر چه عدد DK/t بالاتر باشد یعنی آن لنز از نفوذپذیری اکسیژن بالاتری برخوردار است.

اگر بخواهیم انواع مدل های لنزهای تماسی نرم را با هم مقایسه کنیم، لنزهای سیلیکون هایدروژل نسبت به مدل های هایدروژل تنها از نفوذپذیری بالاتری برخوردار هستند. DK/t برای لنزهای تماسی نرم معمولی عددی کمتر از 10 داشت. در حالی که این عدد برای لنزهای سیلکون هایدروژل به عددی بین 150 تا 190 افزایش پیدا کرده است.

لنزهایی که نفوذپذیری اکسیژن بالاتری دارند، امکان تنفس راحت تر و بهتر چشم را فراهم می کند. در نتیجه از ایجاد مشکلاتی چشمی مانند آب مروارید، کراتیت و التهاب چشم جلوگیری می کند.

محتوای آب

مرطوب شوندگی را با محتوای آب اشتباه نگیرید. منظور از محتوای آب میزان آب موجود در لنز تماسی است. این ویژگی توسط تولید کنندگان لنزهای تماسی به صورت درصدی اعلام می شود. به عنوان مثال لنزهای تماسی جانسون اند جانسون دارایم حتوای آب 58 درصدی هستند.

لنزهای تماسی که بالای 50 درصد محتوای آب دارند، با نام لنزهای تماسی با محتوای آب بالا شناخته می شوند. تصور نکنید که هر چه محتوای آب یک لنز بالاتر باشد، آن لنز برای چشمان خشک مناسب تر است.

لنزهای تماسی مه دارای محتوای آب بالاتر هستند، به دلیل عوامل محیطی مانند آلودگی، گرد و خاک راحت تر خشک می شوند. همچنین لنزهایی کهم حتوای آب بالایی دارند، معمولا برای حفظ محتوای آب خودشان رطوبت چشم را جذب مس کنند که این خود عاملی برای تشدید خشکی چشم است.

سخن آخر

توجه داشته باشید که نسخه ی واحد و مناسب برای همه افراد وجود ندارد. همچنین هیچ لنزی دارای ترکیب مشخصات فوق به صورت ایده آل نمی باشد. شاید برندی که پزشک برای شما مناسب تشخیص داده است، برای همسر، دوست و یا خواهرتان مناسب نباشد. زیرا هر فرد دارای ویژگی های چشمی منحصر به فرد خودش است.

به همین دلیل لازم است، قبل از خرید لنزهای تماسی به اپتومتریست مراجعه کنید. اگر در حال حاضر از لنزی استفاده میک نید که احساس راحتی با آن ندارید، بهتر است در این باره با متخصص چشم خود مشورت کنید. شاید ویژگی های چشمتان تغییر کرده است و نیاز به خرید یک برند دیگر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank