تفاوت بین عیوب انکساری و اختلالات بینایی - لنز رنگی

تفاوت بین عیوب انکساری و اختلالات بینایی

تفاوت بین عیوب انکساری و اختلالات بینایی

بسیاری از مردم تفاوتی میان عیوب انکساری و اختلالات بینایی قایل نمی باشند، با این که این دو حالت کاملا از هدیگر متفاوت می باشند. اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که تفاوت میان این دو را نمی دانید ادامه ی مقاله را بخوانید.

برای بر طرف کردن عیوب انکساری می توان از لنز لورنس و عینک استفاده کرد. اما برای اختلالات بینایی چه کاری می توان انجام داد؟ برای پیدا کردن پاسخ این قبیل سوالات با ما همراه باشید.

عیوب انکساری چیست؟

برای این که عیوب انکساری را کاملا درک کنید، باید ابتدا نحوه ی عملکرد چشم را بدانید. نور ابتدا از قرنیه و سپس عدسی چشم عبور می کند، این دو کمک می کنند تا نور به روی شبکیه چشم متمرکز شود. شبکیه نور دریافتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند که از طریق عصب بینایی به مغز انتقال پیدا می کند. مغز این سیگنال ها را تبدیل به تصاویر می کند و شما می توانید اجسام را ببینید.

عیوب انکساری در اثر خارج شدن قرنیه از فرم طبیعی خودش رخ می دهد. زمانی که قرنیه از حالت کروی شکل خود خارج می شود و شکل نامنظم به خود می گیرد مانع انکسار درست نور و بازتاب آن به روی شبکیه چشم می شود. در این صورت فرد دچار تاری دید و مشکلات بینایی می شود.

عیوب انکساری رایج

عیوب انکساری رایجی که افراد را بیشتر درگیر می کند به شرح زیر است:

  • نزدیک بینی: باعث می شود که فرد نتواند اجسام در فاصله ی دور را به خوبی ببیند.
  • دوربینی: این بر عکس حالت قبلی اجسام نزدیک تار دیده می شوند.
  • آستیگمات: مشکل آستیگمات می تواند باعث تار دیده شدن اجسام دور و یا نزدیک شود.
  • پیرچشمی: این عیب انکساری مرتبط با افزایش سن است که فر را در تمرکز برای دیدن اجسام نزدیک و هنگام مطالعه دچار اختلال می کند.

عیوب انکساری با علائمی مانند علائم زیر همراه است:

  • تاری دید
  • دو بینی
  • خستگی چشم
  • سردرد
  • و مشکل تمرکز به روی اشیا خاص

تشخیص عیوب انکساری

اگر علائمی مشابه علائم بالا درید، برای این که عیوب انکساری خود را به درستی تشخیص دهید می توانید به انجام معاینه چشم از وجود آن مطلع شوید.

اپتومتریست با انجام معاینات چشم می تواند به شما بگوید که آیا دچار عیوب انکساری هستید یا خیر. غربالگری که اپتومتریست انجام می دهد شامل چند تست بینایی بسیار ساده است که نوع مشکل بینایی فرد را مشخص می کند.

اگر تشخیص اپتومتریست مبنی بر وجود عیوب انکساری باشد، گزینه های درمانی متفاوتی را با توجه به شرایط فرد پیشنهاد خواهد داد. رایج ترین روش های درمانی عیوب انکساری شامل موارد زیر است:

عینک

عینک های طبی یکی از روش های متداول درمان عیوب انکساری است که از دیرباز موزد استفاده قرار می گرفته است. عینک ها یک روش درمانی بسیار ساده و موثر برای بهتر دیدن می باشند. با این که شاید بسیاری از افراد آن ها را دست و پا گیر و غیر جذاب بدانند.

لنزهای تماسی

یکی دیگر از روش های درمان عیوب انکساری لنزهای تماسی است. تنوع لنزهای تماسی بسیار بالا است و می توانید متناسب با نوع مشکلتان از لنز جشم مناسب استفاده کنید. ویژگی که لنزهای تماسی در مقایسه به عینک دارند در برطرف کردن عیوب انکساری بدون مشخص کردن آن و همچنین زیبایی چشم ها با خرید لنز رنگی لولیتا و … است.

افرادی که دوست ندارند بقیه از عیوب انکساری آن ها مطلع شوند خرید لنز بهترین گزینه است. اما این ها نسبت به عین کهای طبی نیاز بع مراقبت و دقت بیشتری در استفاده دارند.

جراحی چشم

جراحی انکساری چشم یکی دیگر از روش هایی است که امروزه بسیار مورد استقبال افراد قرار جگرفته است. مخصوصا با پیشرفت علم در این حوزه و تاثیر گذاری بالای آن بسیاری از افراد جراحی لیزر چشم انجام می دهند. این تنها روش دائمی برطرف کردن عیوب انکساری است.

انجام این عمل حتما با ید پس از انجام معینات دقیق توسط متخصص چشم صورت بگیرد.

اختلالات بینایی چیست؟

تا به اینجا با عیوب انکساری آشنا شدید. اما همان طور که گفتیم اختلال بینایی متفاوت از عیوب انکساری است. اختلال بینایی کاهش شدید توانایی بینایی است به نحویی که فرد نتواند با عینک و یا یا لنز تماسی ببیند.

با توجه به نظر مرکز کنترل بیماری ها اگر هیچ روش درمانی نتواند بینایی فرد را تا حد طبیعی اصلاح کند فرد دچار اختلال بینایی شده است.

شایع ترین علل اختلال بینایی عبارت است از:

  • عیوب انکساری اصلاح نشده
  • رتینوپاتی دیابتی
  • دژنراسیون ماکولا
  • گلوکوم

متخصصان برای توصیف اختلالات بینایی از کاهش درجه بینایی چه به صورت کلی و چه جزئی نیز استفاده می کنند. طبق قوانین ایالت آمریکا افرادی که دچار اختلال بینایی هستند جر معلولیت ها به حساب می آورند. یعنی افرادی که حتی به طور کامل نابینا نیستند اما نتوانند اجسام در فاصله ی 20 فوتی خود را ببیننند جز افراد معلول قرار دارند.

سخن آخر

در صورتی که از عینک و یا لنز لومینس استفاده می کنید، بدین معنی نیست که دچاز اختلال بینایی هستید. دلیل استفاده از این وسایل عیوب انکساری چشم است. برای اطلاع از این که دچار عیوب انکساری چشم  یا اختلالات بینایی هستید باید به متخصص چشم و چشم پزشک مراجعه کنید.

تشحیص عیئب انکساری را اپتومتریست می تواند انجام دهد. اما اختلالات بینایی در حوزه ی تخصص ایشان نمی باشد.

در صورت استفاده از عینک و یا لنزهای تماسی لازم است در دوره های منظم و ترجیحا 6 ماه به اپتومتریست مراجعه کنید و بینایی چشم هایتان را چک کنید. شاید در این مدت نمره چشمتان بهتر و یا بتر شده باشد که نیاز به تغییر نسخه ی خود دارید.

حتما برای خرید لنزهای تماسی نسخه ی پزشک داشته باشید و بدون نسخه اقدام به خرید نکنید. حتی از نسخه ای که برای خرید عینک خود استفاده می کنید، برای خرید لنز اقدام نکنید.

امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید می باشد و تفاوت میان اختلال بینایی و عیوب انکساری را کاملا درک کرده باشید. در صورت داشتن سوالات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و نظرات خود را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank