پاسخ شش سوال متداول در مورد لنزهای توریک - لنز رنگی

پاسخ شش سوال متداول در مورد لنزهای توریک

پاسخ شش سوال متداول در مورد لنزهای توریک

اگر پس از مراجعه به اپتومتریست مشکل انکساری آستیگمات برایتان تشخیص داده شود، دو گزینه ی عینک و استفاده از لنز توریک را پیش رو خواهید داشت. در صورت تمایل به خرید لنز توریک احتمالا سوالاتی در ذهنتان نقش می بندد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

1.لنز توریک چیست؟

لنزهای توریک لنزهایی هستند که می توانند مشکل آستیگمات را برطرف کنند. لنزهای طبی معمولی که برای نزدیک بینی و دور بینی استفاده می شوند، به شکل یک کاسه می باشند که قدرت انکساری آن در تمام سطوح یکسان است. اما لنزهای توریک دارای ظاهری متفاوت و کمی شبیه دونات می باشند دارای توان های متفاوت در جهات مختلف هستند. بدین ترتیب می توانند مشکل آستیگمات را که به خاطر تغییر فرم کروی شکل کره چشم ایجاد شده اند را برطرف کنند.

  1. تفاوت میان لنزهای توریک و لنزهای طبی معمولی چیست؟

این دو علاوه بر تفاوت در شکل ظاهری در عملکرد نیز با هم تفاوت دارند. لنز طبی که برای نزدیک بینی و دوربینی استفاده می شوند، در یک توان یکسان در تمام سطحش است. اما لنز توریک یا لنز آستیگمات متفاوت می باشند و دارای قدرت های متفاوت در جهات افقی و یا عمودی هستند.

لنزهای طبی می توانند در چشم بچرخند. زیرا توان انکساری آن در تمامی سطوح آن یکسان است. اما چرخش لنزهای توریک باعث اختلال در عملکرد لنز می شوند. به همین دلیل سازندگان لنزهای توریک این لنزها را با ویژگی های زیر تولید می کنند:

  • تفاوت ضخامت در بعضی از قسمت های لنز
  • برش لنز در بعضی قسمت
  • عریض تر ساخت لنز در پایین نسبت به بالای آن

این تفاوت ویژگی هل و پیچیدگی های ساخت باعث شده است که قیمت لنز توریک نسبت به قیمت لنز طبی نیز بالاتر باشد.

  1. چه کسانی می توانند از لنزهای توریک استفاده کنند؟

این لنز چشم قاعدتا مناسب برای کشانی است که دچار مشکل آستیگمات هستند. به طور معمول قرنیه و عدسی چشم دارای انحنای مساوی یا متقارن در تمامی جهات است. اما افرادی که دچار آستیگمات می شوند دارای قرنیه و عدسی در انخناهای نامتناسب هستند. این تغییر فرم استاندارد قرنیه باعث می شود که نور وارد شده در چشم در دو کانون به روی شبکیه چشم تشکیل شود و فرد دید تاری از اشیا و اجسام داشته باشد.

ایجاد مشکل آستیگمات می تواند با پیش زمینه ی ارثی و یا وارد شدن ضربه به چشم و عمل های جراحی باشد. در هر صورت می توان با نظر متخصص چشم برای برطرف کردن مشکل آستیگمات از این نوع لنز به خصوص استفاده کرد.

  1. انواع لنزهای توریک به چه صورت می باشد؟

لنز توریک دارای دو نوع نرم و سخت است. همچنین این لنزها در دوره های مصرف روزانه، هفتگی و ماهانه و سالانه نیز تولید می شوند.

می توانید پس از مشورت با چشم پزشکتان از هر کدام از این نمونه ها استفاده کنید. همچنین لنزهای توریک در نمونه های رنگی نیز تولید می شوند که متاسفانه در حال حاضر در ایران موجود نمی باشد.

اما در آینده ای نزدیک می توانید لنزهای تماسی توریک رنگی زا نیز از فروشگاه لنزرنگی تهیه کنید.

  1. اهمیت درست قرار دادن لنز توریک چیست؟

لنزهای تماسی توریک دارای یک محور میانی هستند که باعث شفافیت و وضوح تصویر کامل می شوند. اگر لنزهای تماسی به درستی به روی چشم قرار نگیرند نمی تواند دید واضحی را ایجاد کند. به همین دلیل درست قرار دادن لنز به روی چشم بسیار اهمیت دارد.

هنگام خرید این لنز حتما از چشم پزشکتان بخواهید که نحوه ی صحیح قرار دادن آن به روی چشم را به شما آموزش دهد.

  1. قیمت لنزهای تماسی توریک به چه صورت است؟

لنزهای تماسی توریک نسبت به لنزهای طبی گران تر هستند. علت این تفاوت قیمت نیز پیچیدگی های ساخت و طراحی آن است.

اما قیمت آن در برندهای مختلف نیز باهم تفاوت دارند. تفاوت نام تجاری، نوع لنز، مدت زمان استفاده از لنز همگی فاکتورهایی هستند که در قیمت این لنز تاثیر می گذارند.

سخن آخر

اگر دچار آستیگمات هستید می توانید به جای استفاده از عینک و درگیر شدن با مشکلات و دردسرهای آن ها از لنزهای توریک استفاده کنید.

اما حتما برای خرید این نوع لنزها نیاز به نسخه چشم پزشک خواهید داشت. پس از تهیه نسخه می توان از میان برندهای مختلف فروشگاه ما لنز مناسب خود را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank