خطرات لنزهای تماسی - لنز رنگی

خطرات لنزهای تماسی

خطرات لنزهای تماسی

در حالی که لنزهای تماسی ساده ترین و بهترین راهکار برای کنار گذاشستن عینک می باشند، اما استفاده ی نادرست از آن ها می تواند شما را راهی بیمارستان کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی اعلام کرده اند سالانه یک میلیون نفر در ارتباط به عفونت های چشمی ناشی ار استفاده از لنز چشم به بیمارستان ها مراجعه کرده اند. این موضوع هم برای لنزهای تماسی طبی و هم لنزهای تماسی رنگی ذکر شده است. پس در صورت استفاده از لنزهای تماسی حتما باید مراقبت های لازم برای پیشگیری از خطرات لنزها را نیز انجام دهید.

در ادامه با مداول ترین اشتباهات استفاده کنندگان لنزها که منجر به ایجاد ناراحتی و عفونت در چشم می شود آشنا خواهید شد.

استفاده مداوم از لنز

به هیچ عنوان نباید از لنزهای تماسی خود به طور مداوم استفاده کنید، مگر این که از نوع لنزهای شبانه روزی باشند.

اما با توجه به این که لنزهایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند همگی از نوع لنزهای روزانه هستند، پس مجاز به استفاده ی مداوم و طولانی مدت از آن ها نیستید.

زمان استفاده از لنز، با توجه به مارک لنز و یا همچنین طول عمر بهداشتی آن متفوت خواهد بود. به عنولن مثال لنز طبی روزانه و یا لنز رنگی روزانه لنزهایی یکبار مصرف هستند که برای 12-16 ساعت استفاده ی مداوم در طول یک روز طراحی شده اند.

نمونه های دیگر هم به همین صورت دارای زمانی محدود هستند. در صورت خرید لنز طبی فصلی و سالانه و یا نمونه های رنگی فصلی و سالانه حتما باید شب قبل از خواب از چشم خود خارج کنید. حتی اگر در بین روز عادت به خواب نیمروزی دارید، باز هم باید آن ها را از چشم خارج کنید و پس از بیداری مجدد در چشم قرار دهید.

به گفته ی متخصصان افرادی که در طول شب از لنز استفاده می کنند، بیش از 20 برابر نسبت به کسانی که شب لنزها را از چشم خود خارج می کنند، در معرض عفونت چشم قرار می گیرند. این عفونت می تواند باعث نابینایی فرد شود. پس این هشدار را جدی بگیرید.

شست و شوی لنز با آب

یکی دیگر از کارهایی که باعث آسیب چشم می شود، شست و شوی آن ها با آب است. شاید به نظر شما آب تمیز و پاکیزه به نظر برسد، اما تماس آب با لنزها می تواند منجر به تغییر شکل و تورم آن ها شود.

متخصصان چشم گفته اند، شست و شوی لنز باعث خراش قرنیه شود. بدین ترتیب عفونت و آلودگی ها به راحتی به چشم منتقل می شوند.

حتما لنزهایتان را پس از خارج کردن تنها با محلول لنز مناسب بشورید و سپس در جالنزی قرار دهید.

همچنین حتما قبل از رفتن به حمام، استخر و … لنزها را از چشم خارج کنید. تماس لنزها با آب باعث چسبیدگی ها به چشم می شود.

استفاده از محلول های قدیمی

حتما باید پس از هربار استفاده از لنزها، محلول لنز داخل جالنزی را عوض کنید. همچنین اگر قصد استفاده از لنز فصلی و یا سالانه تان را برای مدتی ندارید، حتما باید حداقل هفته ای یکبار محلول داخل جالنزی را عوض کنید.

اگر جالنزی خود را نیز با بتوانید هفته ای یکبار بشورید و سپس در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود که بسیار عالی خواهد بود. این کار باعث از بین رفتن میکروارگاسیم هایی می شود که به روی سطح جالنزی می چسبند و باعث ایجاد عفونت می شوند.

هیچگاه به محلول باقیمانده در داخل جالنزی مایع جدید اضافه نکنید. این کار باعث از دست رفتن خاصیت میکروب زدایی محلول خواهد شد.

نشستن دست ها

گرچه شستن دست ها یک موضوع بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما خیلی افراد هستند که قبل از قرار دادن و یا بردشتن لنزها دست های خود را نمی شورند.

زمانی که با دست های نشسته لنزها خود را استفاده می کنید، به راحتی میکروب های چسبیده به سطح انگشتانتان را به چشمتان منقل می کنید. پس از آن هم حتما حدس می زنید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

به همین دلیل متخصصان و چشم پزشکان تاکید دارند که قبل از تماس دست با لنزها آن ها را با اب و صابون بشورید و سپس با یک پارچه تمیز خشک کند.

در پایان اگر در طول استفاده از لنزهایتان احساس سوزش، خارش و یا درد در چشم هایتان دارید، آن ها را از چشمتان خارج کنید و در اسرع وقت به چشم پزشکی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank