ارتباط بین سلامت چشم ها و سلامت جسمانی - لنز رنگی

ارتباط بین سلامت چشم ها و سلامت جسمانی

ارتباط بین سلامت چشم ها و سلامت جسمانی

انجام یک معاینه جامع چشم می تواند وقایع جالبی را در مورد سلامت جسمانیتان بازگو کند. معاینه ی جامع چشم می تواند پرده از مشکلاتی بردارد که هیچ ارتباطی به چشم شما نداشته باشد. به همین دلیل همواره توصیه می شود که هر چند وقت یکبار برای انجام معاینات جامع چشمی به متخصص چشم مراجعه کنید.

اگر کنجکاو شده اید که با انجام معاینات چشم از چه بیماری هایی مرتبط با وضعیت جسمانی تان مطلع خواهید شد، ادامه ی این مقاله را بخوانید.

دیابت

وجود دیابت در افراد در بزرگسالی باعث ایجاد مشکلی به نام رتینوپاتی دیابتی شناخته می شود که یکی از عوامل بسیار شایع نابینایی در بزرگسالان است.

رتینوپاتی دیابتی زمانی رخ می دهد که افزایش قند خون باعث انسداد رگ های خونی شبکیه چشم می شود. با مسدود شدن این رگ ها خون مورد نیاز شبکیه تامین نمی شود و بدین ترتیب باعث متورم شدن و از بین رفتن بافت شبکیه و در نهایت نابینایی می شود.

در صورت ابتلا به دیابت و مسدود شدن رگ های خونی در طی معاینات چشمی، متخصص چشم می تواند قبل از بخرانی شدن وضعیت فرد آن را تشخیص دهد و از بروز فاجعه ای بزرگ نابینایی جلوگیری کند.

نشانه هایی از قبیل تاری دید، مشاهده نقاط تیره و روشن علائم هشداردهنده بر وجود رتینوپاتی دیابتی است که باید جدی گرفته شود. بنابراین در صورت داشتن این علائم بدون فوت وقت به متخصص چشم مراجعه کنید.

همچنین معمولا افرادی که دچار دیابت هستند باید در شرایط خاص از لنز رنگی لومینس و …. استفاده کنند. بهتر است حتما قبل از خرید لنز رنگی مارشال و … در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

سرطان

قطعا متعجب خواهید شد اگر بدانید چشمان شما می توانید علائم سرطان را نشان دهد. به عنوان مثال تومور مغزی اعصاب بینایی را تحت فشار قرار می دهد. با پیشرفت تومور فشار بر روی اعصاب بیشتر می شود که منجر به از دست رفتن تدریجی بینایی می شود.

همچنین معاینات جامع چشمی می تواند ملانوم چشم را که یک نوع سرطان بسیار نادر است را مشخص کند. این نوع بیماری بر روی ملانین ها که مسئول رنگدانه های پوست و مو هستند، تاثیر می گذارند.

لوسمی نیز یک نوع تومور است که در شبکیه چشم رشد می کند. این یک نوع ضایع چشمی است مه بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و در معاینات چشمی به راحتی قابل تشخیص است.

ام اس

ام اس یک بیماری جدی که سیستم عصبی مرکزی مغز و نخاع را از کار می اندازد. این بیماری آسیب شدید و جدی به اعضای مختلف بدن وارد می کند و باعث از کار افتادگی آن ها می شود. این بیماری به روی چشم نیز اثر می گذارد. به همین دلیل افراد مبتلا به ام اس دارای انواع مشکلات بینایی و چشمی نیز می شوند.

در واقع می توان گفت مشکلات چشمی جز اولین علائم این بیماری است. علائم مرتبط با بیماری ام اس شامل تاری دید، دوبینی، از دست دادن جزئی تا کامل بینایی است. گاهی اوقات این علائم در هر دو چشم و گاهی فقط در یک چشم نمایان می شود.

اگر این علائم را دارید، به یک متخصص چشم مراجعه کنید و شرح وضعیت خود را بدهید. شاید شما در مراحل اولیه بیماری ام اس باشید. می دانید که تشخیص به موقع تا چه میزان در اثر بخشی روند درمان اهمیت دارد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا برای شریان ها، قلب، مغز و حتی چشم افراد مشکلاتی را به وجود می آورد. فشار خون بالا به رگ های خونی چشم آسیب می زند و منچر به ایجاد مشکلاتی به شرح زیر خواهد شد:

  • آسیب به عروق خونی شبکیه چشم که رتینوپاتی فشار خون بالا نامیده می شود.
  • تجمع مایع در زیر شبکیه چشم که منجر به تاری دید می شود.
  • خونریزی داخلی چشم به دلیل آسیب اعصاب بینایی که نوروپاتی بینایی نامیده می شود.

متخصص چشم با بررسی رگ های داخل شبکیه چشم می تواند بیماری فشار خون را تشخیص دهد. در صورت تشخیص این بیماری برای بررسی های بیشتر و انجام آزمایشات بیشتر به پزشک متخصص ارجاع داده خواهید شد.

سخن آخر

اگر به سلامت چشم و سلامت کلی بدنتان اهمیت می دهید، معاینات منظم چشم خود را انجام دهید. انجام منظم این معاینات چند ساعت بیشتر زمان شما را نمی کیرد اما می توان از بروز یک فاجعه ی بزرگ جلوگیری کند و زندگی شما را نجات دهد.

مخصوصا زمانی که قصد استفاده از لنز مارشال و یا برندهای دیگر را دارید حتما قبل از خرید و سفارش آن ها به اپتومتریست و متخصص چشم مراجعه کنید تا از نداشتن منع مصرف آن ها مطمئن شوید. به عنوان مثال داشتن بیماری هایی مانند فشار خون و دیابت و تیروئید و … مانع استفاده از لنزهای تماسی می شود.

امیدواریم خواندن این مطلب شما رام جاب کند که به طور منظم به متخصص چشم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank