چگونه از تاری دید در هنگام استفاده از لنز جلوگیری کنیم؟ - لنز رنگی

چگونه از تاری دید در هنگام استفاده از لنز جلوگیری کنیم؟

چگونه از تاری دید در هنگام استفاده از لنز جلوگیری کنیم؟

به طور معمول افرادی که از لنز چشم رنگی و یا لنز طبی استفاده می کنند، دید بسیار واضح و شفافی را تجربه می کنند. لنزهای تماسی باعث تار شدن دید شما نخواهند شد. اما برای برخی از افراد پیش آمده است که دچار تاری دید ناشی از لنزهای تماسی شده اند.

اگر تا به حال در هنگام استفاده از لنزهای تماسی خود تجربه تاری دید داشته اید، به هیچ عنوان نگران نشوید. این یک حالت موقت است که احتمالا به خاطر کثیفی لنز و یا اشتباه قرار گرفتن لنز به روی چشم ایجاد شده است.

ما در این مقاله ابتدا شایع ترین دلایل تاری دید را بررسی خواهیم کرد و سپس اقداماتی را که می توانید برای جلوگیری از بروز آن را انجام دهید، خدمت شما خواهیم گفت.

علل بروز تاری دید هنگام استفاده از لنز

شایع ترین عللی که باعث می شود هنگام استفاده از لنز چشم طبی رنگی دچار تاری دید شوید، به شرح زیر است:

  • تجمع پروتئین

به طور طبیعی لنزهای تماسی پروتئین ها و چربی های سطح چشم را به خود جذ می کنند. حال اگر از لنز خود برای مدت زمان طولانی بدون تعویض و شست و شوی آن ها استفاده کنید، این تجمعات باعث تاری دید شما خواهد شد.

  • خشکی چشم

چیزی که رطوبت لنز را در چشم حفظ می کند، اشک چشمتان است. هنگامی که پلک می زنید، اشک چشمتان به طور یکنواخت به روی سطح چشمتان پخش می شود و از خشکی چشم جلوگیری خواهد کرد. استفاده ی طولانی مدت از لنز برای ساعت های طولانی می تواند در عملکرد فیلد اشکی شما اختلال ایجاد کند. همچنین استفاده های بیش از حد از رایانه، تبلت و تلفن های همراه و استفاده از برخی داروها مانند آنتی هستامین نیز در به وجود آمدن خشکی چشم تاثیر دارند.

  • حرکت لنز تماسی

حرکت لنز تماسی و چرخش آن در چشم می تواند باعث تاری دید شود. مخصوصا کسانی که از لنز آستیگمات و یا توریک استفاده می کنند، این چرخش بیشتر در وضوح تصویر و تاری دیدشان تاثیر خواهد داشت.

  • وضعیت چشم

گاهی اوقات وجود بیماری های چشمی باعث تاری دید می شود. بیماری هایی مانند گلوکوم، خراشیدگی قرنیه و یا التهاب قرنیه باعث می شود که موقع پوشیدن لنز دچار تاری دید شوید.

جلوگیری از تاری دید هنگام پوشیدن لنز تماسی

با توجه به علت تاری دید، راه حل های مختلفی وجود دارد. اقداماتی که برای جلوگیری از تاری دید توصیه می شود به شرح زیر است:

  • تمیز کردن منظم لنزهای تماسی

زمانی که تصمیم به استفاده از لنزهای تماسی گرفتید، خودتان را از همان ابتدا عادت دهید که به طور منظم لنزهای خود را تمیز کنید. قبل از دست زدن به لنزها، دست هایتان را بشورید و سپس آن را خشک کنید. حالا لنزتان را کف دست قرار دهید و آن را به محلول لنز آغشته کنید و با سر انگشت تمامی قسمت های ان را مالش دهید. بدین ترتیب تمام ذرات چسبیده به سطح لنز از آن جدا خواهد شد. اگر میزان تجمعات پروتئینی روی سطح لنزتان بیش از حد است، می توانید از پاک کننده های آنزیمی که نسبت به محلول لنزها قوی تر است، استفاده کنید.

  • استفاده از اشک مصنوعی یا قطره های مرطوب کننده لنز

اگر دچار سندرم خشکی چشم هستید، می توانید در حین استفاده از لنزهای تماسی از قطره های مرطوب کننده لنز و یا اشک های مصنوعی استفاده کنند. این محصولات حاوی مواد مرطوب کننده مناسب با لنزهای تماسی است که به کاهش اثر خشکی چشم کمک می کند. می توانید برای اطمینان از نوع قطره لنز مناسب با میزان خشکی چشمتان از یک متخصص چشم نیز مشورت کنید.

  • خرید لنز تماسی متناسب با چشم

اگر با انجام این کارها باز هم هنگام استفاده از لنز دچار تاری دید می شوید، احتمالا لنزهایتان مناسبتان نمی باشند و باید برای تعویض آن ها اقدام کنید. تناسب لنزهای تماسی با نوع چشم و بینایی تان بسیار اهمیت دارد، مخصوصا اگر از لنزهای آستیگمات استفاده می کنید، به این موضوع توجه داشته باشید.

  • انجام معاینات کامل چشمی

تاری دید گاهی اوقات به علت مشکلات چشمی پیش خواهد آمد. اگر با وجود تمیز کردن لنزها، درمان خشکی چشم و یا تعویض لنزها همچنان تاری دید دارید، حتما به یک متخصص چشم برای انجام معاینات کامل چشمی مراجعه کنید. شاید مشکل تاری دیدتان، به خاطر بیماری های پنهان چشمی باشد.

سخن آخر

تاری دید در حین استفاده از لنزهای تماسی در 90 درصد موارد چیزی نگران کننده نمی باشد و با انجام اقداماتی که بالا خدمت شما گفته شد، می توان از بروز آن جلوگیری کرد. تنها در زمانی که این تاری به خاطر بیماری های چشمی باشد باید به طور جدی تر برای درمان آن اقدام کرد. برای خرید لنز مناسب به فروشگاه لنزرنگی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank