واقعیت های جالب در مورد چشم و پلک زدن - لنز رنگی

واقعیت های جالب در مورد چشم و پلک زدن

واقعیت های جالب در مورد چشم و پلک زدن

آیا می دانستید که پلک زدن تا چه میزان برای سلامت چشم ها حیاتی است. این کار نقش مهمی در اکسیژن رسانی و همچنین مرطوب نگه داشتن چشم ها دارد.

پلک زدن باعث می شود که مواد زائد مانند اشک های خشک شده، سلول های مرده و گرد و غبارهای وارد شده از چشم خارج شود. بدین ترتیب از خشکی چشم و همچنین عفونت چشم جلوگیری می کند.

تحقیقاتی به روی پلک زدن انجام شده است که نشان می دهد این عمل ضمن استراحت کوتاهی که به چشم می دهد، تمرکز فرد را نیز بیشتر می کند. به عنوان مثال وقتی به سخنرانی گوش می دهید، فرد سخنران بین جملات خود مکث می کند افراد شنونده پلک می زنند.

محققان این عمل را این طور توجیه کرده اند که پلک زدن به طور ناخودآگاه به منظور استراحت ذهن انجام می شود. در واقع با این عمل محرک های بصری برای مدت کوتاهی متوقف می شوند و اجازه ی تمرکز بهتر می دهند.

اما پلک زدن در زمان استفاده از لنزها مانند لنز دسیو نیز مزایایی دارد. همراه ما باشید تا حقایق جالبی در این باره کسب کنید.

چند بار در طول روز پلک می زنیم؟

دانشمندان می گویند که افراد عادی 15 الی 20 بار در دقیقه پلک می زنند. در هر ساعت 1200 بار و در طول روز 28800 بار و در سال تعداد پلک زدن به 10512000 بار می رسد.

می دانستید که چشم شما سریع ترین ماهیچه ی بدنتان است. هر پلک زدن بین 100 تا 150 میلی ثانیه طول می کشد. حتما شنیده اید که کاری که خیلی سریع انجام می شود اصطلاح رایج در یک چشم بر هم زدن استفاده می شود.

اما برخی از اتفاقات می تواند باعث شود که تعداد پلک های افراد کم و زیاد شود. به عنوان مثال سوزش چشم، فشار چشم ناشی از استفاده از کامپیوتر، مشکلات بینایی، اضطراب، استرس و خستگی می تواند باعث افزایش تعداد پلک زدن شود. اما پلک زدن مکرر می تواند نشانه ی یک بیماری چشم جدی تر باشد که نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

استفاده ی طولانی مدت از رایانه می تواند منجر به کاهش تعداد پلک ها شود. این مشکل رایج به سندرم بینایی رایانه شناخته می شود. تحقیقات نشان می دهد که استفاده بیش از حد رایانه و خیره شدن به مانیتور می تواند تا 66 درصد باعث کاهش تعداد پلک زدن شود.

مخصوصا افرادی که در حین کار با رایانه از لنز دیاموند نیز استفاده می کنند این سندرم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی و خستگی چشم شود.

راهکارهایی برای مقابله با سندرم رایانه

در صورتی که دچار این مشکل می شوید، می توانید از راهکارهای زیر برای کاهش و مقابله با این مشکل بهره بگیرید:

  • قانون 20-20-20: طبق این قانون باید پس از هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به جسمی در فاصله ی 20 فوتی خود نگاه کنید.
  • استفاده از قطره های مرطوب کننده لنز
  • چسباندن یک برچسب به روی مانیتور لپتابتان برای پادآوری برای پلک زدن
  • استفاده از عینک های محافظ مخصوص کار با لپتاب و رایانه و یا خرید لنز با فیلتر UV
  • کاهش دادن روشنایی صفحه
  • تنظیم نور محل کار
  • استفاده از اشک مصنوعی

پلک زدن و لنزهای تماسی

استفاده از لنزهای تماسی در صورتی که مناسب نباشند و باعث ناراحتی چشمهایتان شود می تواند باعث افزایش تعداد پلک زدن شود. در این موارد باید لنز را از چشم خارج کنید و علت را بررسی کنید. در صورتی که آن دچار پارگی و یا خراش در لبه هایش شده باشد، باید آن را دور بیندازید و یک جفت لنز تازه تهیه کنید.

اما اگر لنزتان ظاهری سالم دارد، اما با آن احساس راحتی ندارید، احتمالا آن از تناسب مناسب با چشمتان برخوردار نیست. در ایت حالت نیز باید آن را دور بیندازید و با تجویز پزشک لنز مناسب تهیه کنید.

در نهایت توصیه می شود در روز بیش از 12 ساعت از لنزهایتان استفاده نکنید. زیرا هر چقدر هم که لنزتان با محتوای آب و کیفیت بالا باشد باز هم در طی استفاده ی طولانی مدت با کاهش عبور جریان هوا به آن باعث خستگی و خشکی چشم می شود.

همچنین حتما در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام کنید. حتی اگر زودتر از موعد لنزتان را تعویض کنید به سلامت چشم هایتان کمک خواهید کرد.

اگر دچار خشکی چشم هستید و یا در محیطی با ویژگی آب و هوایی گرم و خشک زندگی می کنید لنزهای تماسی با محتوای آب بالاتر و آن هایی که اکسیژن بیشتری به چشم می رسانند بیشتر توسط چشم پزشکان توصیه می شوند.

لنزهای تماسی روزانه یکی از بهترین گزینه های موجود برای این افراد است که توسط متخصصان چشم کاملا تایید شده است.

10 واقعیت جالب دیگر در مورد چشم ها

حالا که به انتهای متن رسیده ایم، می خواهیم شما را با 10 واقعیت بسیار جالب و خواندنی در مرود لنزهای تماسی آشنا کنیم:

1-چشم ها بعد از مغز دومین اندام بسیار پیچیده ی انسان هستند.

2- به طور معمول خواندن یک مطلب به روی صفحه نمایش 25 درصد کندتر از از خواندن از روی کاغذ است.

3- افراد چشم آبی همگی دارای اجداد مشترک هستند.

4- بسته شدن چشم ها در هنگام خطر کاملا خودکار و غیر ارادی است و نمی توانید از بسته شدن آن ها جلوگیری کنید.

5- قرنیه تنها بافتی است که هیچ رگ خونی ندارد. به همین دلیل دریافت اکسیژن از طریق سطح آن و مستقیما از هوا صورت می گیرد.

6- عنبیه دارای 356 ویژگی منحصر به فرد است که باعث می شود نسبت به اثر انگشت متمایز و منحصر به فردتر شود. به همین دلیل در حال حاضر به دنبال جایگزینی ثبت عکس از قرنیه به جای اثر انگشت می باشند.

7- تحقیقاتی اخیرا انجام شده است که نشان می دهد بستن کروات سفت تر از حد معمول باعث افزایش خطر آب سیاه در مردان می شود.

8- به طور متوسط شما در طول عمرتان 24 میلیون تصویر مختلف را می بینید.

9- چشم انسان تنها سه رنگ آبی، قرمز و سبز را می بیند و مابقی رنگ ها ترکیبی از این رنگ ها است.

10- و در نهایت چشم انسان قابلیت تشخیص 10 میلیون رنگ است که شامل 500 سایه خاکستری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank