مقایسه میان عینک و لنزهای تماسی برای ورزش کردن - لنز رنگی

مقایسه میان عینک و لنزهای تماسی برای ورزش کردن

مقایسه میان عینک و لنزهای تماسی برای ورزش کردن

جمعیت زیادی از نوجوانان و جوانان از مشکلات چشمی رنج می برند و برای اصلاح دیدشان نیاز به عینک و یا لنز دسیو دارند.

در صورت داشتن هر کدام از مشکلات انکساری مانند نزدیک بینی، دور بینی و یا آستیگمات شما مجاز هستید از عینک و یا لنز چشم استفاده کنید. گرچه در انتخاب هر کدام از آن ها آزادی عمل دارید اما نظر اپتومتریست نیز برای استفاده از آن ها شرط است.

اما افرادی که ورزش خاصی را دنبال می کنند، با توجه به نوع ورزش، احتمالا تصمیم گیری متفاوتی را نسبت به دیگران اتخاذ کنند.

استفاده از لنز دیاموند می تواند باعث بهبود عملکرد با بالابردن وضوح تصویر و ایجاد میدان دید وسیع تر شود. همچنین به خاطر بالا بردن ایمنی فرد در هنگام ورزش بسیاری از چشم پزشکان توصیه می کنند که به جای عینک از این وسیله استفاده شود.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد مزایا و معایب عینک و لنزهای تماسی در ورزش را بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

لنزهای تماسی

ابتدا به بررسی مزایا و معایب لنزهای تماسی خواهیم پرداخت:

مزایا

لنزهای تماسی دیدی واضح، شفاف و بدون مانع را برای استفاده کننده به همراه دارند. دید شما محدود به فریم و شیشه های لنز نمی شود. زیرا که عدسی روی قرنیه قرار می گیرد و شما می توانید کاملا محیط اطرافتان را بدون هیچ گونه مانعی مشاهده کنید. به همان نسبت نیز واکنشتان نسبت به محیط اطراف سریع تر خواهد بود.

 همچنین استفاده از آنها مانند عینک دیگر اختلالی در بینایی در هنگام دویدن ایجاد نمی کند. به دلیل این که این لنزها به روی قرنیه چشم قرار می گیرند، هنگام دویدن و فعالیت های بدنی هیچ اعوجاجی ایجاد نمی کند.

مزیت دیگر این ها نداشتن هیچ خطری برای چشم ها مانند شکستن و آسیب زدن به چشم است. در صورتی که استفاده از عینک می تواند خطراتی مانند برخورد توپ با عینک، شکستن و آسیب زدن به چشم را به دنبال داشته باشد.

همچنین با پوشیدن لنزها راحت تر می توانید از تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای ورزش ها مانند کلاه، عینک محافظ و … استفاده کنید.

سرمای هوا، مه و باران هیچ تاثیری بر بینایی شما ندارد. تابش نور خورشید و انعکاس آن باعث تحت تاثیر قرار دادن اگر جز افرادی هستید که زیاد عینک خود را می شکنید، خرید لنز ارزان تر از خرید عینک برایتان تمام خواهد شد.

معایب

در کنار تمام مزاییی که برای آن ها بیان شد لنزهای تماسی معایب کوچکی نیز دارند، به عنوان مثال:

  • در صورت فشار آمدن به چشم امکان جدا شدن لنزها از چشم و گم شدن آن ها است. اما این رخداد بسیار کم محتمل می باشد.
  • در صورت عدم رعایت بهداشت امکان آلوده شدن چشم ها و تحریک پذیری آن ها خواهد بود.
  • شنا کردن و ورزش های آبی با لنزهای تماسی توصیه نمی شود. مگر با استفاده از لنزهای تماسی یکبار مصرف و استفاده از تجهیزات مناسب که از ورود آب به چشم جلوگیری کند.

عینک

عینک یکی از وسایل قدیمی برای اصلاح عیوب انکساری است. این وسیله طرفداران خاص خود را دارد. این وسیله مزیت ها و معایبی دارند. مانند سمت قبل ابتدا مزیت ها و سپس معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

مزایا

مزیت هایی که همچنان افراد را به استفاده از تشویق می کنند به شرح زیر است:

  • عینک مانند یک محافظ چشم عمل می کند و از ورود گرد و غبار به چشمتان جلوگیری می کند.
  • استفاده از عینک باعث می شود که کمتر به چشم هایتان دست بزنید و بدین ترتیب احتمال عفونت و تحریک چشم کمتر می باشد.
  • عینک های طبی بر خلاف لنزهای طبی باعث خشکی چشم نمی شوند.

معایب

معایب استفاده از عینک عبارت است از :

  • خطر شکستن شیشه های عینک و آسیب زدن به چشم را به همراه دارد.
  • دید محیطی کاملی را ارائه نمی دهند. وجود فریم ها باعث محدودیت در دید می شود. بنابراین امکان دارد نتوانید به خوبی محیط اطرافتان را پوشش دهید و موقعیت خود را بسنجید.
  • انجام برخی از ورزش ها با وجود عینک امکان پذیر نیست. به عنوان مثال کشتی، بوکس، فوتبال، بسکتبال و … از جمله ورزش هایی است که نمی توان با عینک انجام داد.
  • وسایل حفاظتی ورزشی مانند کلاه ایمنی، ماسک صورت، هدگیر و … را نمی توان به راحتی با عینک استفاده کرد.
  • در صورت شکسته شدن عینک تعویض آن گران تر تمام خواهد شد.
  • دویدن با عینک سبب ایجاد اعوجاج در بینایی می شود.
  • هوای سرد باعث بخار گرفتن شیشه های عینک و محدودیت دید می شود. یا بارش باران باعث لکه شدن شیشه های عینک وتحت تاثیر قرار دادن بینایی می شود.
  • شیشه های عینک می تواند به علت انعکاس نور دید فرد را محدود کند. این حالت علاوه بر ورزش که مشکل ساز می باشد در رانندگی نیز خطراتی را خواهد داشت.

سخن آخر

در نهایت شما به عنوان استفاده کننده تصمیم می گیرید که از عینک و یا لنز رز برای اصلاح بینایی خود استفاده کنید. اما فراموش ننکید که لنزهای تماسی راحت تر و ایمن تر هستند و همنچین عملکرد بهتری نسبت به عینک دارند.

اما نکاتی را باید حتما در هنگام استفاده از آن ها رعایت کنید. پس بهتر است قبل از هر گونه تصمیم عجولانه با یک متخصص در این باره مشورت کنید. قطعا او بهتر از هر کس دیگری خواهد توانست شما را راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank