همه چیز در مورد لنزهای سیلیکون هایدروژل - لنز رنگی

همه چیز در مورد لنزهای سیلیکون هایدروژل

همه چیز در مورد لنزهای سیلیکون هایدروژل

لنزهای تماسی سیلیکون هایدروژل، نسل جدید لنزهای تماسی هستند. این لنزها از نوع لنزهای نرم هستند که در مقایسه با لنزهای هایدروژل اجازه عبور اکسیژن بیشتری به قرنیه چشم را می دهد. لنزهای سیلیکون هایدروژل تا 5 برابر بیشتر از دیگر لنزهای نرم به چشم اکسیژن می رسانند.

لنزهای هایدروژل سیلیکون و لنزهای هایدروژل هر دو لنزهایی ساخته شده از مواد پلیمری هستند. این لنزها در خارج از محلول ظاهری خشک و شکننده به خود می گیرند. اما زمانی که در داخل محلول لنز قرار می گیرند، آب را به راحتی جذب خود می کنند، نرم می شوند و حالتی ژله ای مانند به خود می گیرند.

طبق آخرین آمار موجود، حدود 68 درصد استفاده کنندگان لنزهای تماسی از لنزهای سیلیکون هایدروژل، 24 درصد از لنزهای هایدروژل، 6 درصد از لنزهای RGP یا همان لنزهای سخت و تنها 1 درصد از لنزهای هیبریدی استفاده می کنند.

معروف ترین برندهای تولید کننده این نوع لنز عبارتند از:

  • اکیو وی اویسس
  • بایوفینتی
  • ایر اپتیکس
  • بوش اند لومب

مشخصات لنزهای سیلیکون هایدروژل

سیلیکون یک ماده ی معدنی بسیار رایج در طبیعت است. به عنوان مثال ماسه ها از دی اکسید سیلیکون تشکیل شده اند. از سیلیکون خالص و تصفیه شده برای تولید نیمه هادی ها استفاده می شود.

سیلیکون ها استفاده ی بسیار وسیعی در انواع صنایع مانند ساخت گوشی های موبایل، رایانه، ایمپلنت و بسیاری از تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

این ماده ی پلاستیکی و انعطاف پذیر حاوی سیلیکون، کربن، اکسیژن و مواد شیمیایی دیگری نیز است. سیلیکون موجود در این ماده باعث افزایش اکسیژن رسانی آن و قابل استفاده برای تولید لنزهای تماسی کرده است.

استفاده از این ماده در لنزهای طبی و لنزهای رنگی باعث بهبود نفوذپذیری اکسیژن لنز شده است.

مزیت های لنزهای سیلیکون هایدروژل

همه ی لنزهای تماسی تا حدودی باعث کاهش میزان اکسیژن رسیده شده به سطح جلوی چشم می شوند. هنگامی که اکسیژن به مقدار کافی به قرنیه چشم نرسد باعث ایجاد مشکلی در چشم به نام هیپوکسی خواهد شد.

هیپوکسی با علائمی مانند قرمزی چشم، تاری دید و احساس ناراحتی در چشم همراه خواهد بود. این می تواند منجر به علائم شدید تر مانند التهاب قرنیه و ایجاد عفونت در چشم شود.

اولین بار این مسئله در سال 1990 میلادی زمانی که استفاده از لنزهای تماسی در میان افراد بسیار محبوب و رایج شده بود، اهمیت پیدا کرد.

در آن زمان مراجعه ی افراد به چشم پزشکی ها به خاطر عفونت های ناشی از استفاده از لنز افزایش پیدا کرده بود.

برای مقابله با این مشکل، نسل جدید لنزهای تماسی که ساخته شده از سیلیکون هایدروژل ها بودن معرفی شدند. این لنزها کاری که می کردند، بهبود اکسیژن رسانی به چشم بود. پس افراد در استفاده های طولانی مدت خود از لنزهای تماسی در طول روز دچار مشکلات ناشی از هیپوکسی چشم نمی شدند.

این لنزها گزینه ی بسیار مناسب برای افرادی می باشد که پایبندی کمتری به توصیه های پزشکی استفاده از لنزها دارند. تقریبا از هر پنج نفری که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، یک نفر شب ها هنگام خواب لنزها را از چشمهایشان خارج نمی کند. گرچه این کار به شدت نهی شده است، اما استفاده از لنزهای سیلیکون هایدروژل می تواند عوارض و خطرات این کار را کاهش دهد.

بروز حساسیت در استفاده کنندگان لنزهای سیلیکون هیدروژل

برخی از استفاده کنندگان لنزهای سیلیکون هایدروژل، اظهار نظر داشته اند که پس از استفاده از این نوع لنزها دچار علائمی مانند قرمزی چشم، خارش و ناراحتی در چشم شده اند.

این علائم می تواند مربوط به خشکی چشم، حساسیت به محلول لنز و یا عدم رعایت نکات بهداشتی حین استفاده از لنزها باشد.

لنزهای سیلیکون هایدروژل گرچه در مقایسه با لنزهای هایدروژل اکسیژن رسانی بیشتر و بهتری به چشم دارند. اما سیلیکون استفاده شده در آن باعث شده است که این لنزها کمی حالت سفت تر داشته باشند. برای همین این لنزها کمی حالت مرطوب شوندگی کمتری دارند و می تواند باعث خشکی چشم شود.

برای خنثی کردن این مورد لنزهای سیلیکون هایدروژل، می توان از قطره لنز استفاده کرد. این قطره ها می تواند رطوبت از دست رفته لنز را در طول استفاده جبران کند. بدین ترتیب چشم دچار خشکی و ناراحتی نخواهد شد.

افرادی که دارای چشمان خشک و حساس هستند، احتمالا این لنزها می تواند منجر به خشکی بیشتر چشمهایشان شود. پس حتما با خرید قطره لنز مناسب از چشمان خود در برابر خشکی چشم محافظت کنید.

اکسیژن  رسانی لنزهای سیلیکون هایدروژل مزیت برتر آن ها است که می توان از سفتی و درصد آب کمتر آن چشم پوشی کرد. درصد آب کمتر آن را نمی توان به عنوان ایراد لنزهای سیلیکون هایدروژل مطرح کرد. زیرا با استفاده از قطره های مرطوب کننده لنز کاملا می توان آن را برطرف کرد.

در پایان هیچ گونه تاییدیه و شواهد رسمی بر ایجاد حساسیت و یا ایجاد واکنش های آلرژیک در اثر استفاده از لنزهای سیلیکون هایدروژل از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا و یا آژانس تنظیم کننده مقررات داروها و محصولات بهداشتی گزارش داده نشده است.

خرید لنزهای سیلیکون هایدروژل

اگر اپتومتریست ها به عملکرد بهتر لنزهای سیلیکون هایدروژل نسبت بهدیگر لنزهای تماسی نرم واقفن و به کسانی که قصد استفاده از این لنزها را دارند آن ها را پیشنهاد می دهند.

شما می توانید با مراجعه به چشم پزشک و نداشتن مشکل خاصی از این لنزها که در طرح و مدل های متنوع تولید می شوند استفاده کنند و حس راحتی بیشتر این لنزها را در مقایسه با لنزهای هایدروژل تجربه کنید.

این لنزها برای استفاده های طولانی مدت در طول روز کاملا مناسب هستند و با پوشیدن آن ها قرنیه در معرض خطر کاهش اکسیژن قرار نخواهد گرفت.

سازمان غذا ودارو آمریکا توصیه می کند، افرادی که دچار خشکی چشم هستند از لنزهای هایدروژل استفاده کنند. اما همان طور که اشاره شد می توان با استفاده از قطره های مرطوب کننده مخصوص لنز این خشکی را کنترل کرد.

در مجموع هر سری از لنزها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. بهت است قبل از خرید لنز از نمایندگی لنز طبی رنگی، با یک متخصص چشم و یا اپتومتریست مشورت کنید و مشخص کنید که کدام نوع از لنزها برای شما مناسب تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank