استفاده ی لنز برای کودکان - لنز رنگی

استفاده ی لنز برای کودکان

استفاده از لنز برای کودکان

آیا کودکی دارید که دچار مشکلات انکساری چشم است؟ آیا می خواهید بدانید که استفاده از لنز طبی برای او مناسب است یا خیر؟ این مقاله را با دقت بخوانید تا جواب سوالات خود را در ارتباط با وجود محدودیت و یا عدم محدودیت کودک دلبندتان از لنز چشم مطلع شوید.

آیا کودکان می توانند از لنز استفاده کنند؟

به طور کلی هیچ گونه محدودیت سنی برای استفاده از لنز ذکر نشده است. یعنی در جواب پاسخ این سوال می توان گفت بله، کودک شما نیز می تواند از لنز استفاده کند.

اما اگر بخواهید به طور دقیق این موضوع را بررسی کنید باید ببینید که آیا کودک شما توانایی استفاده از لنز چشمی را دارد یا خیر.

استفاده از لنز کمی متفاوت از عینک می باشد. لنزهای چشمی را اگر نزدیک دیده باشید متوجه تفاوت استفاده از آن خواهید شد. لنزها عدسی های شفاف و کوچکی هستند که برای هر بار استفاده به روی چشم قرار داده می شود و در پایان روز و هنگام خواب از چشم خارج می شوند.

اگر لنز مورد استفاده از نوع لنز فصلی و یا سالانه باشد، برای استفاده ی بعدی با محلول لنز شسته می شود و در جالنزی نگه داشته می شود. اما اگر لنز خریداری شده از نوع لنز یکبار مصرف باشد باید پس از خارج شدن از چشم دور انداخته شود.

حدود 8 درصد افرادی که از لنز استفاده می کنند، زیر 18 سال هستند. یعنی چیزی حدود 3.6 میلیون کودک از لنز استفاده می کنند.

اما همانطور که گفته شد استفاده از لنز به علت متفاوت بودن در نوع استفاده و حساسیت بالایی که برخوردار است، نیاز به مراقبت و توجه خاصی می باشد و باید بررسی کنید که ایا کودکتان از عهده ی نگهداری و استفاده از لنز برخواهد آمد یا خیر.

به طور کلی قبل از خرید لنز تماسی چشم برای کودکتان باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

ایمنی فرزندتان

طبق اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی FDA استفاده از لنزهای تماسی هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان بدون خطر است. چشم کودکان نیز مانند چشم بزرگسالان می تواند بدون هیچ گونه مشکلی لنزهای تماسی را تحمل کند.

حتی دیده شده است متخصصان چشم لنزهای تماسی به خصوصی را برای نوزادانی که دچار مشکلات چشمی مادرزادی هستند و تحت عمل های جراحی قرار گرفته اند می سازند. پس استفاده از لنز تماسی برای کودکان چیزی غیر معمول و یا خطر آفرین نمی باشد و موردتایید متخصصان چشم است.

بچه ها دارای فعالیت بدنی بیشتری هستند، بیشتر در حال دویدن و بازی کردن هستند استفاده از عینک طبی می تواند برایشان دردسر ساز باشد.

اما تماس دست های کثیف و نشسته با لنزهای تماسی می تواند سلامت چشم کودکان را به خطر بیندازد و باعث انتقال باکتری و ایجاد عفونت هایی در چشم شود.

اگر قصد خرید لنز چشم طبی را برای کودکتان دارید باید کاملا خطرات احتمالی عدم رعایت بهداشت و ایجاد مشکلات برای چشم ها را برایش توضیح دهید و از او بخواهید که به رعایت بهداشت و شستن دست ها هر بار قبل از استفاده از لنزها پایبند باشد.

اما اگر در مورد کودکتان تردید دارید که به این اصول پایبند باشد، احتمالا لنزهای تماسی گزینه ی مناسبی برایش نخواهد بود.

سنجش میزان مسئولیت پذیری فرزندتان

استفاده از لنز تماسی نیازمند مسئولیت پذیری بالایی است. گاهی اوقات بزرگسالان هم به خوبی نکات و دستورالعمل های مربوط به لنزها را رعایت نمی کنند. طبق آمارهای موجود حدود 40 درصد افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، روش های استفاده از لنز را به طور کامل رعایت نمی کنند.

به همین دلیل در میان دوستان و آشنایانتان می شنوید که فلان شخص که از لنز چشمی استفاده می کرده است دچار عفونت چشم شده است. اشتباه نکنید. لنزهای تماسی باعث ایجاد عفونت در چشم نشده است. بلکه عدم رعایت نکات بهداشتی توسط فرد استفاده کننده این مشکلات را به وجود آورده است.

برای این که مطمئن شوید که آیا کودکتان از میزان مسئولیت پذیری خوبی برخوردار است یا خیر موارد زیر را در موردش بررسی کنید:

  • آیا فرزند شما دستورالعمل ها را بدون یادآوری دنبال می کند؟
  • آیا در خانه وظایف شخصی خود را بدون تذکر انجام می دهد؟
  • آیا نسبت به انجام تکالیف مدرسه وظیفه شناس و حساس است؟
  • آیا نسبت به رعایت مسائل بهداشتی دقت کافی را دارد؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، می توانید بدون هیچ گونه نگرانی برای او لنز طبی مناسبش را تهیه کنید و در اختیارش بگذارید. اما پیش از خرید مشورت با متخصص چشم و انجام معاینات چشمی را فراموش نکنید.

بررسی نیازمندی های فرزندتان

قبل از خرید لنز تماسی طبی حتما نیاز فرزندتان را به لنز تماسی به طور دقیق بررسی کنید. حتما در این زمینه با یک متخصص چشم کودک مشورت کنید و از او بخواهید چشم کودکتان را معاینه کند.

اگر کودکتان دچار مشکلات انکساری خفیفی باشد، احتمالا متخصص چشم برای او لنز تجویز نکند و با چند ساعت استفاده از عینک مشکل او برطرف شود.

اما اگر کودکتان در رشته ی ورزشی خاصی مانند دو میدانی و یا فوتبال مشغول است، احتمالا استفاده از عینک برای او خوشایند نیست و جلوی شکوفا شدن استعدادش را خواهد گرفت.

همچنین گاهی اوقات استفاده از عینک باعث منزوی شدن کودک و کم شدن فعالیت های او می شود. شاید استفاده از لنز به علت حساسیت باعث به وجود آمدن استرس در کودک شود.

به همین دلیل لازم است که حتما نیازها و وضعیت روحی کودکتان را بررسی کنید و سپس با توجه به روحیات و نیاز او اقدام به خرید لنز برایش کنید. حتی بهتر است در این زمینه با یک مشاور کودک نیز صحبت کنید.

نتیجه گیری

همان طور که متوجه شدید استفاده از لنزهای تماسی دارای محدودیت سنی نمی باشد. استفاده از لنز برای کودکان اگر همراه با آموزش صحیح باشد کاملا بی خطر است. اما با توجه به سنشان بهتر است شما دورادور مراقب نحوه ی استفاده ی آن ها از لنزهایشان باشید و حتما شب قبل از خواب به ان ها یادآور شوید که لنزهایشان را از چشمشان خارج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank