ناپدید شدن لنزهای تماسی در چشم - لنز رنگی

ناپدید شدن لنزهای تماسی در چشم

ناپدید شدن لنزهای تماسی در چشم

یکی ازباورهای غلط افراد در مورد لنزهای تماسی این است که لنزهای تماسی در چشم ناپدید شوند! شاید برایتان این اتفاق افتاده است که وقتی از لنز تماسی مانند لنز سولکو استفاده می کنید، نمی توانید لنزتان را از چشم خارج کنید.

در این صورت فکر می کنید که لنز از چشم خارج شده و یا این که پشت چشمتان گیر افتاده است. در این حالت فکر می کنید واقعا چه اتفاقی افتاده است؟

همراه ما باشید تا از منظر علمی این موضوع را بررسی کنیم و ببینید چه چیزی باعث می شود که لنزتان را پیدا نکنید و فکر می کنید که آن ناپدید شده است و یا در چشمتان گیر افتاده است.

بررسی ناپدید شدن لنز در چشم به صورت علمی

در این قسمت این موضوع را به صورت علمی و با توجه به آناتومی چشم بررسی خواهیم کرد.

آناتومی چشم به گونه ای است که فرضیه گیر افتادن لنز در پشت چشم را به کلی رد می کند. پلک بالا و پایین، چشم را می پوشاند. داخل پلک بالا و پایین یک بافت نازک به نام بافت ملتحه است که این دو قسمت را بهم متصل می کند.

یک بافت قسمت جلویی صلبیه و قسمت سفید چشم را می پوشاند و بافت دیگر سطوح داخلی پلک های فوقانی و تحتانی را می پوشاند.

این دو قسمت بهم متصل می شوند و از ورود هر گونه مواد میکروسکوپی مانند گرد و غبار و باکتری به پشت چشم جلوگیری می کند. پس نمی تواند چیزی مانند لنز سولوتیکا نیز پشت چشم برود.

گیر کردن لنز به روی چشم

در قسمت قبلی احتمال گیر افتادن لنز در پشت چشم به طور علمی بررسی شد و متوجه شدید که این احتمال محالی است.

اما گیر افتادن لنز به روی چشم امکان پذیر است. لنزهای تماسی نرم دارای محتوای آب زیادی می باشند. اگر آب موجود در آن تبخیر شود و لنز خشک شود، امکان دارد که آن به روی چشم گیر کند. در این حالت برداشتن آن از چشم سخت و دشوار است.

دلایل زیادی باعث خشک شدن آن ها می شود. اما رایج ترین آن ها عبارت است از:

  • خوابیدن با لنزهای تماسی
  • استفاده ی طولانی مدت از آن ها
  • رفتن به حمام

در این حالت برداشتن آن ها از چشم سخت می شود. اگر در این موقعیت گیر افتادید خونسردی خود را حفظ کنید. دستکاری بیش از حد چشم می تواند باعث آسیب دیدن چشم و یا پاره شدن لنزهایتان شود.

برداشتن لنز از چشم

این اتفاق می تواند برای هر کسی رخ دهد. برای این که بتوانید راحت و بدون دردسر آن ها را از چشم خود جدا کنید به شیوه ی زیر عمل کنید:

  • دست هایتان را با صابون آنتی باکتریال بشورید و با دستمال یکبار مصرف خشک کنید.
  • از قطره لنز استفاده کنید. این کار باعث می شود که رطوبت از دست رفته از لنز به چشمتان برگردد و راحت تر از چشمتان خارج شود.
  • پس از استفاده از قطره، چند بار پلک بزنید و چشمتان را ماساژ دهید تا مطئن شوید که لنزتان در چشم حرکت می کند و دیگر به چشمتان نچسبیده است.
  • حالا لنزتان را می توانید به راحتی از چشمتان جدا کنید.

اگر باز هم فکر می کنید که آن در چشمتان چسبیده است و به سختی از چشمتان جدا می شود، می توانید از مقدار بیشتری قطره استفاده کنید. این کار را تا جدا شدن راحت لنز از چشمتان ادامه دهید. به هیچ عنوان با زور سعی در خارج کردن آن از چشمتان نکنید.

اگر با وجود همه ی این کارها بازهم نمی توانید آن را از چشمتان خارج کنید، بدون تقلای اضای به یک اپتومتریست مراجعه کنید تا کمک کند ان را از چشمتان خارج کنید.

سخن آخر

در انتها متوجه شدید گیر افتادن لنز در پشت چشم افسانه ای بیش نیست و هرگز اتفاق نمی افتد. پس بابت این موضوع لازم نیست نگران باشید. در صورت چسبیدن آن به چشمتان هم کاملا توضیح داده شد که باید چه کاری انجام دهید.

اگر همواهره به رعایت دستورالعمل های استفاده از لنز پایبند باشید و بایدها و نبایدهای آن را به خوبی انجام دهید به هیچ عنوان در طول استفاده از دچار مشکل نخواهید شد.

در صورت داشتن سوالات بیشتر و شک و شبه در مورد استفاده از آن ها می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و تمامی سوالات خود را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank