غواصی با لنزهای تماسی - لنز رنگی

غواصی با لنزهای تماسی

غواصی با لنزهای تماسی

آیا به غواصی علاقه مند هستید، امابه دلیل مشکلات انکساری و ضعف در بینایی تا به حال نتوانسته اید آن را امتحان کنید؟ ما به شما این نوید را می دهیم که نوع خاصی از لنزهای تماسی وجود دارند که می توانید در زیر آب از آن ها استفاده کنید.

چه نزدیک بین و چه دور بین باشید و چه حتی مشکل آستیگمات داشته باشید می توانید از لنزهایی برای اصلاح دید خود استفاده کنید. بیشتر برندهایی که موجود هستند، در زیر آب قابل استفاده هستند. با این حال نکاتی باید نکاتی را در هنگام استفاده از لنز برای غواصی رعایت کنید در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

دانستن این نکات به شما کمک می کند که بیشترین بهره را از غواصی با لنزهای خود ببرید.

راهکار غواصی افراد با مشکلات بینایی

افرادی که از عینک استفاده می کنند و دوست دارند غواصی کنند، مشکلاتی بر سر راهشان خواهد بود. دنیای زیر آب دنیایی پر از شگفتی و زیبایی است که افرادی که مشکل بینایی دارند نخواهند توانست آن طور که باید از این زیبایی ها ممتنع شوند. بدین منظور دو راهکار برای این افراد در نظر گرفته شده است:

  • خرید ماسک غواصی با نسخه ی اپتومتریست
  • استفاده از لنزهای تماسی

گزینه ی اول مناسب افرادی است که به طور حرفه ای غواصی می کنند و تمایل به سرمایه گذاری به روی تجهیزات غواصی خود دارند. اما مشکلی که این گزینه دارد، استفاده از این ماسک ها و تجهیزات تنها در زیر آب و هنگام غواصی باعث اصلاح بینایی می شود و در ساحل و با درآوردن آن ها همچنان نیاز به عینک خواهید داشت.

گزینه ی اول برای افرادی که تفننی غواصی می کنند به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. زیرا قیمت این وسیله بالا است و برای افرادی که حرفه  و تخصص آن ها غواصی نیست توجیه اقتصادی ندارد.

گزینه ی دوم یک گزینه ی بسیار ارزان است. همچنین مورد استفاده ی خاصی ندارد و می توان در همه ی موقعیت ها از آن استفاده کرد. یعنی نه تنها هنگام غواصی بلکه قبل و بعد از آن می توانید از لنز سنوریتا استفاده کنید و از دیدن تماممی مناظر لذت ببرید.

با خرید لنز شیخ بیوتی دیگر لازم نیست ماسک غواصی تهیه کنید و می توانید در ساحل از مدل های اجاره ای استفاده کنید. زیرا با پوشیدن لنز چشم دیگر نیازی به تهیه ماسک های غواصی انحصاری ندارید و مدل های معمولی نیز برایتان کارایی عالی خواهد داشت.

نکات خرید لنز برای غواصی

با توجه به توضیحات بالا و مسائل مالی و همچنین راحتی در دید افراد ترجیح می دهند که از لنزهای تماسی هنگام غواصی استفاده کنند. بررسی های متخصصان چشم نیز حاکی از این است که شیرجه زدن با لنزها و همچنین غواصی با آن ها مشکلی برای افراد ایجاد نخواهد کرد.

چند نکته ی مهم دیگر برای غواصی با لنزهای تماسی به شرح زیر است:

از لنز یکبار مصرف استفاده کنید. لنزهای یکبار مصرف نسبت به لنزهای ماهانه و سالانه ارزان تر هستند و اگر به هر دلیلی لنزهایتان را در حین غواصی و یا بعد از آن از دست دادید، از بابت هزینه ی آن نگران نخواهید بود. همچنین آن ها برای این مصارف بهداشتی تر و قابلاعتماد تر هستند.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید خرید لنز نرم مانند لنز فرشتن است. همان طور که می دانید لنزها به دور صورت نرم و سخت می باشند که افراد بنا به تجویز پزشک و مشکلات انکساری خود از یکی از این مدل ها استفاده می کنند.

اگر جز افرادی هستید که از لنزهای سخت استفاده می کنند، باید هنگام غواصی لنز نرم بپوشید. در عمق اقیانوس فشار آب افزایش پیدا می کند و استفاده از لنزهای سخت و یا همان لنزهای نفوذ پذیر به گاز مشکلاتی را برای چشم ایجاد می کند.

این افزایش فشار همراه با آن ها برای چشم ناراحت کننده خواهد بود. به علاوه این ها به علت این که نفوذ پذیر به گاز هستند، با عبور گازها به چشمتان باعث ایجاد حباب نیتروژن بین عدسی و سطح چشم خواهد شد.

در صورتی که آستیگمات دارید و به این علت از لنزهای سخت استفاده می کردید، نگران نباشید. با کارشناسان ما در تماس باشید تا لنز توریک و یا مدل های چند کانونی مناسب با مشکلتان را به شما معرفی کنند. بدین ترتیب دیگر لازم نیست از بابت وضوح و شفافیت تصویرتان نگران باشید.

آموزش غواصی با لنز

به طور کلی غواصی نیاز به آموزش دارد. اما اگر هنگام غواصی از لنز هم استفاده می کنید باید حتما مربی خود را از این موضوع مطلع کنید و تمرینات بیشتری را انجام دهید تا مهارت کافی در زیر آب را به دست آورید.

گاهی اوقات امکان دارد آب از زیر ماسک نشت کند و داخل آن از آب پر شود. در این صورت شما باید بدانید که باید چه عکس العملی را انجام دهید.

خالی کردن آب داخل ماسک، منظم نگه داشتن تنفس و تحمل فشار ماسک همگی نیاز به آموزش قبل از غواصی دارد.

همان طور که می دانید تماس آب با لنز چشم رنگی می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. به همین دلیل حتما باید قبل از غواصی خود را برای این موارد آماده کنید و حتما مربی خود را از داشتن لنز بر چشم مطلع کنید.

سخن آخر

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که آیا می توانم با عینک هم غواصی کنم؟ متاسفانه جواب این سوال منفی است. زیرا عینک درزیر ماسک قرار نمی گیرد. همچنین وجود شیشه ی ماسک و عدسی های عینک دید ناواضحی برایتان ایجاد خواهد کرد.

در عوض پوشیدن لنزها به شما این امکان را می دهد که به راحت ترین شکل وضوح تصویرتان را حفظ کنید.

پوشیدن لنزهای تماسی در حین غواصی کاملا ایمن است و مشکلی برایتانایجاد نخواهد کرد. به شرط این که از قبل مهارت کافی کسب کده باشید.

در صورت نشت آب به داخل ماسک، به علت آلودگی آب دریا و آلودگی لنزها بهتر است پس از غواصی آن ها را دور بیندازید. به همین دلیل توصیه شد که برای غواصی از لنز یکبار مصرف استفاده کنید.

 امیدواریم که با به کارگیری این نکات بتوانید از غواصی خود در اعماق اقیانوس و دریاها لذت ببرید و زیبایی های زیر دریا را با وجود لنزهای تماسی کاملا مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank