جلوگیری از خشکی چشم هنگام استفاده از لنز - لنز رنگی

جلوگیری از خشکی چشم هنگام استفاده از لنز

جلوگیری از خشکی چشم هنگام پوشیدن لنزهای تماسی

خشکی چشم یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر استفاده از لنز فرشلوک و یا دیگر لنزها برای برخی از افراد است. اما چیزی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که این پوشیدن لنزها باعث خشکی چشم نمی شوند. بلکه آنچه در بیش از 80 درصد مواقع باعث خشکی چشم می شود، استفاده ی نادرست، تمیز نکردن اصولی و عدم مراقبت صحیح از لنزها می باشد.

خشکی چشم در حین استفاده از لنزهای تماسی احساس ناخوشایندی است که حس راحتی استفاده از آن را برهم می زند. اگر دوست دارید هنگام پوشیدن لنز فستیوال مورنینگ و یا برندهای دیگر دچار این عارضه نشوید، ادامه مقاله را بخوانید.

نخوابیدن با لنزهای تماسی

سازمان غذا و دارو آمریکا و دیگر انجمن های بهداشتی همیشه افراد را از خوابیدن با لنزهای تماسی منع کرده اند. خطراتی که خوابیدن با لنزهای تماسی دارند تنها به خشکی چشم منجر نمی شود. بلکه با کاهش اکسیژن رسانی به چشم باعث ایجاد بستری مناسب برای رشد انواع باکتری ها و ایجاد عفونت های چشمی خواهد شد.

ممکن است پس از خوابیدن با لنزهای تماسی بلافاصله به خشکی چشم مبتلا نشوید. اما ایجاد سندرم خشکی در چشم هایتان اجتناب ناپذیر خواهد بود. خشکی چشم خود می تواند باعث زخم قرنیه شود.

حتی اگر از لنزهای شبانه روزی نیز استفاده می کنید، توصیه ما این است که در صورت امکان آن ها را شب هنگام خواب از چشم خود خارج کنید. بیشتر نمونه هایی که در ایران موجود هستند لنزهایی روزانه هستند که حتما باید قبل از خواب از چشم خارج شوند. به همین راحتی و رعایت این دستورالعمل ساده می توانید از بروز خشکی در چشمان خود جلوگیری کنید.

تعویض به موقع لنز

در زمان مشخص و تعیین شده برای تعویض لنزهای خود اقدام کنید. حتی به تعویق انداختن یک روزه لنزها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

عدم تعویض لنز در زمان مشخص خود باعث ناراحتی چشم مانند ایجاد خشکی و ابتلا به انواع عفونت ها می شود.

اگر از لنز روزانه یکبار مصرف استفاده میکنید، پس از خارج کردن آن ها قبل از خواب، آن ها را دور بیندازید. اگر از لنزهای ماهانه استفاده می کنید باید پس از سی روز استفاده آن ها را دور بیندازید. به همین ترتیب زمان تعویض لنزهایتان را برای لنزهای فصلی و سالانه مشخص کنید.

تعویض روزانه محلول داخل جالنزی

یکی دیگر از کارهایی که به راحتی از خشکی چشم جلوگیری می کند، تعویض روزانه محلول داخل محفظه ی نگهداری لنزها یا همان جالنزی است.  شاید فکر کنید محلول داخل جالنزی همچنان تمیز و شفاف است و نیازی به تعویض ندارد. یا شاید هم به خاطر صرفه جویی در هزینه های خرید محلول لنز از تعویض روزانه آن صرف نظر کنید.

اما هیچ کدام از آن ها دلیل موجه برای تعویض نکردن روزانه لنزها نمی باشد. در صورت تعویض نکردن هر روزه ی محلول لنزها باید هزینه های هگفتی برای درمان چشمتان و خلاصی از عفونت های چشمی پرداخت کنید.

محلول مانده در جالنزی محیط بسیار مناسب برای کشت باکتری به روی لنز می باشد. در صورت عدم تعویض محلول این باکتری ها به چشم منتقل می شوند و با ایجاد خشکی چشم و عفونت در چشم همراه خواهد بود.

برای جلوگیری از خشکی چشم و به دنبال آن ایجاد ناراحتی و عفونت در چشم راهکارهای زیر را دنبال کنید:

  • دور ریختن محلول باقی مانده در جالنزی
  • شستن جالنزی و خشک کردن آن با یک دستمال یکبار مصرف
  • پر کردن جالنزی با محلول تازه هنگام قرار دادن لنز در آن
  • بستن درب جالنزی

استفاده از قطره های لنز

قطره های لنزی یک راهکار ساده برای جلوگیری از خشکی چشم است. زمان استفاده از لنز کریستال و یا هر مدل دیگری می توانید از این قطره مرطوب کننده لنز استفاده کنید. این ها از تجمع پروتئین بر سطح لنز جلوگیری می کنند و احساس راحتی بیشتری در شما به وجود می آورند. همچنین وضوح و شفافیت تصویر شما را نیز بیشتر می کنند.

در مجموع استفاده از قطره های مرطوب کننده لنز حتی برای زمانی که احساس خشکی چشم ندارید نیز ایده ی بسیار خوبی خواهد بود.

خرید لنز مناسب

در نهایت یکی از مهم ترین قسمت هایی که از بروز خشکی در چشم جلوگیری می کند، خرید درست لنز چشم است. استفاده از لنزی که متناسب با ویژگی های چشمی شما نباشد باعث خشکی چشم و ایجاد ناراحتی در چشمتان خواهد شد.

افرادی که دچار سندرم خشکی چشم هستند، نباید از لنزهای تماسی با محتوای ب بالا استفاده کنند. این لنزها گرچه اکسیژن رسانی بیشتری به چشم دارند اما با تشدید خشکی چشم همراه خواهند بود. این لنزها مانند یک اسفنج رطوبت چشم های شما را جذب می کنند و باعث بدتر شدن خشکی چشمتان می شوند.

قبل از خرید حتما با اپتومتریست خود در این باره مشورت کنید. او با معاینه چشمتان برند مناسب به شما معرفی خواهد کرد.

سخن آخر

با رعایت نکات بالا به سرعت علائم بهبود خشکی در چشمانتان را احساس خواهید کرد. اما در صورت این که همچنان خشکی در چشمانتان تداوم پیدا کرد بهتر است در این بار ه با یک متخصص چشم صحبت کنید. احتمالا او برند لنزتان را تغییر خواهد داد. اما امکان دارد که که این خشکی چشم به خاطر وجود یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به بررسی بیشتر و درمان خواهد داشت.

امیدواریم که خواندن این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. می توانید نظرات و تجربه های خود را برای ما به اشتراک بگذارید. برای دیدن محصولات متنوع و خرید به قسمت محصولات فروشگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank