سه مشکل متداول لنزهای تماسی و راه مقابله با آن ها - لنز رنگی

سه مشکل متداول لنزهای تماسی و راه مقابله با آن ها

سه مشکل متداول لنزهای تماسی و راه مقابله با آن ها

سال های زیادی از تولید و حضور لنزهای تماسی می گذارد و میلیون ها نفر در سراسر به جهان به دلایل مختلف از آن ها استفاده می کنند. این ها در برندها و نام تجاری مختلف تولید می شوند. معروف ترین کمپانی های تولید لنز چشم متعلق به آمریکا، انگلستان و کره است.

گرچه آن ها استفاده ی بسیار راحتی دارند، اما برخی هنگام استفاده دچار مشکلاتی می شوند. این مشکلات می تواند از مشکلات ساده و پیش افتاده ای مانند قرمزی چشم تا مشکلات شدید تر مانند عفونت چشم و زخم قرنیه باشد.

فرقی نمی کند که از لنز رنگی مینی آوا و یا لنز طبی ایراپتیکس استفاده میک نید. این مشکلات در اثر استفاده نادرست برای هر کسی می تواند پیش آید.

همراه ما باشید تا با متداول ترین مشکلات لنزهای تماسی و راه مقابله و پیشگیری آن ها آشنا شوید.

عفونت چشم

عفونت های چشم ناشی از استفاده از لنز بسیار شایع است. طبق آمارهای اعلام شده توسط سازمان های بهداشت جهانی، از هر 500 نفر، یک نفر دچار این عفونت ها می شوند. این عفونت عا عمدتا به خاطر عدم مراقبت صحیح و تمیز نکردن آن ها می باشد. طبق مطالعات صورت گرفته 40 درصد افرادی که از این محصولات استفاده می کنند، پروتکل های بهداشتی و ایمنی مربوط به لنزها را رعایت نمی کنند.

تا زمانی که به درستی از لنز آیس کالر و یا هر برند دیگری که خریده اید، استفاده کنید، مشکلی متوجه چشم هایتان نخواهد بود. پروتکل های مراقبت از لنز بسیار ساده و راحت می باشند. برخی از مهمترین آن ها به شرح زیر است:

  • همیشه قبل از این لنز را از داخل جالنزی و یا چشمتان بردارید، دست هایتان را با آب و صابون بشورید و خشک کنید.
  • قبل از خواب آن ها را از چشمتان خارج کنید. مگر این که از لنزهای شبانه روزی استفاده می کنید.
  • به دوره ی مصرف لنزتان توجه داشته باشید و بیشتر از آن دوره استفاده نکنید. به عنوان مثال لنز یکبار مصرف را فقط یکبار می توانید استفاده کنید و لنز فصلی را سه ماه.
  • مواظب باشید که لنزهایتان با آب تماس نداشته باشد. این یعنی لنزهایتان را با آب نشورید. با آن ها به حمام و استخر نیز نروید.
  • هنگام ضدعفونی کردن لنزهایتان با محلول لنز حتما با سر انگشت تمامی قسمت های آن را مالش دهید. این کار کاملا رسوبات و پروتئین های چسبیده به آن را از بین خواهد برد.

تاری دید

تاری دید یکی دیگر از مشکلانی است که برخی از استفاده کنندگان را شاکی کرده است. دید تار در اثر لنز می تواند به خاطر قرار گذاشتن نادرست لنز در چشم، خوب تمیز نشدن آن و یا نسخه ی اشتباه باشد.

توجه داشته باشد که بینایی شما همواره در حال تغییر است. به همین دلیل همیشه توصیه می شود حداقل هر فصل یک بار به چشم پزشکی مراجعه کنید و نمره ی چشمتان را چک کنید. خرید لنز آمورا و یا دیگر برندها بر اساس نمره های قدیمی درست نیست. با خرید آنها بر اساس نسخه های قدیمی احساس تاری دید می کنید و تصور می کنید که لنزهایتان دارای مشکل هستند. بلکه این طور نیست و در واقع شماره ی چشم شما است که تغییر کرده است.

خشکی چشم نیز باعث تاری دید می شود. تولید ناکافی اشک توسط چشم می تواند منجر به تاری دید در اثر استفاده از لنز شود. به همین منظور می توانید از اشک های مصنوعی موجود در بازار در طول روز برای حفظ رطوبت چشمتان استفاده کنید. مارک های زیادی در بازار موجود است. برای انتخاب مارک مناسب اشک مصنوعی با چشم پزشک خود مشورت کنید. افزایش تعداد پلک زدن چشم نیز از خشکی چشم جلوگیری می کند. احتمالا هنگام کار با لپتاب تعداد پلک زدنتان کاهش پیدا می کند که منجر به خشکی چشم می شود. هنگام کار با لپتاپ و خیره شدن به مانیتور حواستان به پلک زدنتان باشد.

در نهایت اگر هیچ کدام از مشکلات بالا را ندارید ولی همچنان هنگام استفاده از لنز تاری دید دارید، احتمالا باید چکاپ اساسی انجام دهید و سلامت چشمهایتان را بررسی کنید. در این صورت تنها چشم پزشک می تواند به شما کمک کند.

پاره شدن لنز

یکی از ناراحت کننده ترین مشکلاتی که امکان دارد برای کاربران لنز پیش بیاید پاره شدن آن ها است. تصور کنید که لنز تازه خربداری شدتان را هنگام برداشتن از چشم و یا تمیز کردن پاره شود. لنزهای طبی و رنگی که اکثر افراد استفاده می کنند، از جنس پلاستیک به خصوص و بسیار نرم هستند. بنابراین فشار زیاد و استفاده نادرست از آن ها می تواند منجر به پاره شدن آن ها شود.

برای جلوگیری از این اتفاق دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

برای برداشتن لنز از محفظه و یا خارج کردن آن از چشم از ناخن خود استفاده نکنید. باید از سر انگشت اشاره خود برای گذاشتن و برداشتن آن استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است ناخن های خود را کوتاه نگه دارید. در غیر این صورت احتمالا به طور ناخودآگاه باعث پاره شدن آن ها شوید.

می توانید از انبر لنز برای برداشتن و قرار دادن لنزتان استفاده کنید. این وسیله هم بهداشتی تر است و هم این که احتمال پاره شدن آن ها را به صفر می رساند.

همیشه محفظه لنز خود را کاملا با محلول لنز پر کنید. کم بودن مایع داخل جالنزی باعث می شود که آن ها به داخلش بچسبند و هنگام برداشتنشان پاره شوند.

لنزهای تماسی خشک شکننده می شوند و به راحتی آسیب می بینند. به همین دلیل همیشه حواستان به این موضوع باشد که آن ها خشک نشوند. استفاده از سرم نمکی، آب لوله کشی و یا بزاق دهان برای مرطوب کردن لنزها به هیچ عنوان تایید شده نیست و عوارض بعدی به دنبال خواهد داشت.

سخن آخر

سه تا از رایج ترین مشکلات در این پست بررسی شد. با رعایت این نکات می توانید بدون هیچ گونه مشکل و پیش آمد ناگواری از آن ها استفاده کنید. بدین ترتیب هم می توانید بینایی خود را بهبود دهید و یا هم رنگ چشمتان را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank