آنچه که باید در مورد آلرژی های چشمی بدانید - لنز رنگی

آنچه که باید در مورد آلرژی های چشمی بدانید

آنچه که باید در مورد آلرژی های چشمی بدانید

آلرژی یا حساسیت چشمی یک موضوع بسیار طبیعی است که برخی از افراد در بعضی از فصل ها دچار آن می شوند. اما افرادی که دچار آلرژی هستند و از لنزهای مدت دار مانند لنز رنگی فصلی و یا انواع سالانه ی آن استفاده می کنند، احتمالا شرایط متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

اگر می خواهید بدانید آلرژی چشمی چیست، علل به وجود آمدن آن چیست و راه دارمان آن چیست، این مقاله برایتان بسیار مفید خواهد بود. ما در ادامه اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد آلرژی چشمی، علائم و نحوه ی درمان گرداوری کرده ایم.

آلرژی چشم چیست؟

آلرژی چشم در واقع در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن هنگام تماس چشم با محرک های خارجی آلوده مانند گرد و خاک، گرد و غبار و یا گرده های گل و شکوفه است.

به طور عادی سیستم ایمنی بدن به گونه ای است که پادتن هایی را در مقابله با ویروس ها و باکتری ها ایجاد می کند. افرادی که دچار آلرژی چشمی هستند، سیستم ایمنی بدنشان این گرده ها را به عنوان مهاجمان خطرناک می شناسد و برای مقابله با آن ها آنتی بادی هایی را تولید می کند که باعث ایجاد آلرژی می شود.

علت ایجاد آلرژی چیست؟

آلرژن های زیادی در محیط اطراف ما است که می تواند باعث تحریک چشم و ایجاد آلرژی چشم شود. این ها عبارتند از:

  • گرده های گل، گیاهان و درختان
  • مو و پر حیوانات خانگی
  • کپک
  • دود
  • گرد و خاک

علائم آلرژی چشم چیست؟

هنگامی فردی که دچار آلرژی های چشمی است در معرض هریک از موارد فوق قرار بگیرد، سیستم ایمنی او طبق وظیفه اش و محافظت از بدن ماده ای به نام هستامین تولید می کند. هیستامین ها به حذف این آلرژن ها به بدن کمک می کند. اما تولید این ماده در بدن باعث ایجاد علائم ناراحت کننده ای به شرح زیر می شود:

  • احساس سوزش
  • آمدن اشک از چشم
  • قرمزی چشم ها
  • خارش چشم
  • متورم شدن پلک ها
  • ترشحات چشمی

به غیر از این علائم چشمی برخی از افراد شاید دچار احتقان بینی، عطسه، سرفه و احساس درد در سینه نیز شوند.

تشخیص آلرژی چشم

ایمونولوژیست ها متخصصانی هستند که در حوزه ی تشخیص و درمان بیماری های ایمنی بدن مانند آلرژی فعالیت دارند.

اگر دچار آلرژی چشم می شوید و از لنز رنگی سالانه و فصلی استفاده می کنید، بهتراست با یک ایمونولوژیست مشورت کنید، زیرا این افراد می توانند بهترین گزینه های درمانی و یا مدیریت آلرژیتان را به شما پیشنهاد بدهند.

درمان آلرژی چشم

همان طور که اشاره شد بهتر است قبل از خود درمانی به پزشک متخصص این حوزه مراجعه کنید و درمان مناسب دریافت کنید. اما معمولا آنتی هیتامین ها به تسکین علائم بسیار کمک می کنند. لوراتادین، دیفن هیدرامین و فکسوفنادین نمونه های مختلف آنتی هیستامین ها هستند. حتما برای دستور مصرف صحیح و میزان دوز لازم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در صورت استفاده از لنز رنگی آمورا یا دیگر برندهای موجود در فروشگاه و داشتن آلرژی چشم می توانید از راهکارهای زیر نیز برای راحتی بیشتر خود استفاده کنید:

قطره چشمی آنتی هیستامین دار

این قطره های چشمی برای تسکین خارش و ریزش اشک از چشم بسیار موثر هستند. با توجه به نسخه ی پزشک میزان استفاده در طول روز را تنظیم کنید.

اشک مصنوعی

اشک مصنوعی نیز حاوی مواد مرطوب کننده ای هستند که خشکی چشم را تسکین می دهند. استفاده از اشک مصنوعی برای مرطوب کردن چشم و خارج کردن آلرژن ها از چشم کارساز است. گرچه می توانید  این محصول را بدون نسخه ی پزشک نیز تهیه کنید، اما برای استفاده ی درست و کافی بهتر است نسخه ی پزشک داشته باشید.

واکسن های ضد آلرژی

اگر قرص ها و قطره های چشمی برایتان جوابگو نیست می توانید از واکسن های آلرژی استفاده کنید. این واکسن ها خاوی مقدار بسیار کمی از آلرژن ها هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می کنند. این تحریک با تولید آنتی بادی همراه است.

بدین ترتیب با افزایش آلرژن ها در هر دوز تزریق، قدرت تحمل سیستم ایمنی شما در برابر آلرژن ها بیشتر می شود. این به معنای کاهش و یا از بین رفتن علائم حساسیتی شما خواهد بود.

سخن آخر

اگر دچار آلرژی چشم هستید نگران استفاده ی لنزهایتان نباشد با استفاده از راهکارهای بالا می توانید علائم خود را کنترل و حتی کاهش دهید. فقط کافی است برای درمان به موقع اقدام کنید.

برای خرید بهترین برندهای لنز رنگی برای چشم های حساس مانند لنز ادور و برندهای دیگر کافی است به فروشگاه لنزرنگی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank