مشکلات بینایی در کودکان - لنز رنگی

مشکلات بینایی در کودکان

مشکلات بینایی در کودکان

با توجه به آمارهای موجود از هر 4 کودک یک نفر از آن ها دچار مشکلات بینایی است. مشکلات بینایی در کودکان تاثیرات منفی زیادی بر یادگیری و فعالیت های کوک خواهد داشت. با این که در 6 سال و در بدو ورود به مدرسه غربالگری چشم انجام می شود؛ اما باز هم لازم است معاینه دقیق توسط اپتومتریست انجام شود. لازم است این معاینات هر شش ماه یکبار تا سن 18 سالگی تکرار شود.

اگر از بابت مشکلات چشمی در کودکانتان نگران هستید، این مقاله را با دقت مطالعه کنید و در صورت مشاهده ی موردی مشکوک در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید.

در صورت وجود مشکل بینایی نگران نباشید می توانید بر اساس تشخیص پزشک از لنز ترسا و یا عینک استفاده کنید.

علائم چشمی مشکوک در کودکان

برای اطمینان از نبود مشکلات چشمی در کودکان می توانید علائم زیر را در کودکانتان بررسی کنید.

نشستن در فاصله ی نزدیک تلویزیون

نشستن در نزدیکی تلویزیون نمی تواند باعث ایجاد مشکلات چشمی در کودکان شود، اما نشستن در نزدیکی تلویزیون می تواند نشانه ای از وجود مشکلات چشمی در کودکان باشد.

اگر کودکان موقع تماشای تلویزیون خودش را نزدیک تلویزیون می کند و یا این که موقع مطالعه و نقاشی کردن، صورتش را بیش از حد نزدیک به برگه می کند، همگی نشانه هایی از ووجد نزدیک بینی در کودکان است. در این صورت بهتر است در اسرع وقت به اپتومتریست برای معاینه چشمانش مراجعه کنید.

احتمالا از بررسی رفتارهای او نیز متوجه مشکلات چشمی فرزندتان خواهید شد. مثلا هنگام خواندن و یا نوشتن خطوطی را جا خواهد انداخت و یا هنگام نگاه کردن به فواصل دورتر چشمانش را ریز خواهد کرد.

مالیدن چشم ها

اگر کودکتان گاه و بی گاه چشمانش را می مالد، می تواند نشانه ای از وجود مشکل در چشمش باشد. مالش چشم ها گاهی اوقات در کودکان می تواند نشانه ای خستگی چشم باشد. اما اگر زیاد این حرکت را در کودکتان مشاهده می کنید و مطمئن هستید که کودکتان خسته نیست و استراحت کافی دارد، باید برای بررسی های بیشتر کودکتان را پیش اپتومتریست ببرید.

حساسیت به نور

داشتن حساسیت به نور می تواند نشانه ای وجود مشکلات چشمی در کودکتان باشد. اگر در طول روز و هنگامی که بیرون خانه است از درد چشم شکایت می کند احتمالا دچار فوتوفوبیا است. حساسیت نور آشکارترین علل وجود این مشکل است. اما برای بررسی دقیق تر و درمان آن نیاز به تشخیص به پزشک است.

بستن یک چشم هنگام مطالعه و یا تماشای تلویزیون

اگر کودکتان موقع تماشای تلویزیون، خواندن کتاب و یا کار با کامپیونر و … یک چشمش را می بندد، نشان دهنده ی وجود مشکلات بینایی مانند تنبلی چشم باشد. تنبلی چشم یک مشکل بسیار رایج در کودکان است که با استفاده از چشم بند برطرف می شود. وجود این مشکل علاوه بر تحت اشعاع قرار دادن فعالیت می تواند بر خلق و خوی او نیز تاثیر بگذارد و احساس سرخوردگی در میان هم سن و سالای خود داشته باشد. پس از کنار مشکلات چشمی کودکانتان به راحتی نگذرید.

افت تحصیلی

اگر همیشه فرزندتان نمرات خوبی دریافت می کرده است و ناگهان دچار افت تحصیلی شده است، می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلات چشمی در فرزندتان باشد. شاید او در خواندن مطالب در تخته دچار مشکل شده است. بسیاری از کودکان از بیان مشکلاتشان خجالت می کشند. پس شما باید حواستان به عملکرد کودکتان در خانه و یا بیرون از خانه باشد.

سخن آخر

مشکلات چشمی در کودکان در صورتی که اقدامات به موقع صورت نگیرد، می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در کودکان شود. اگر کوکتان علاقه ای به استفاده از عینک ندارد و از زدن آن طفره می رود می توانید او را برای استفاده از لنز طبی آماده کنید.

اگر کودکتان بتواند از پس استفاده از لنز جمستون یا برندهای دبگر برآید، استفاده از آن برایشان خیلی بهتر خواهد بود. زیرا لنز مانند عینک محدودیتی در فعالیت های فرد ایجاد نمی کند. کودکان نیز فعالیت های بدنیشان بیشتر است با لنز راحت تر و بی درسرتر می توانند از دنیای کودکانه خود لذت ببرند.

اما حتما قبل از خرید با اپتومتریست مشورت کنید و همچنین مطئن شوید که کودکتان از پس مسولیت نگهداری لنز خود بر خواهد آمد. قرار دادن و خارج کردن لنز از چشم شاید برای کودکتان در ابتدا سخت باشد که با آموزش برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank